marketingtip van de maand

Marketingtips verzameld


In de maandelijkse nieuwsbrief deel ik standaard een marketingtip. Nog niet ingeschreven? Doe dat dan snel onderaan deze pagina. Lees nu alvast alle eerdere tips.

Marketingtip september 2021

Persberichten versturen

Eén van de oudste manieren om je boodschap te verspreiden – maar daarom niet minder effectief – is via een persbericht. Heb je een baanbrekend product, jubileum of nieuwe vestiging? Stuur het naar een journalist.

Dat doe je als volgt:

  • Schrijf een artikel in de vorm van een nieuwsbericht (geen reclame!)
  • Ga naar websites en kranten die schrijven over jouw regio
  • Zoek de pagina ‘tip de redactie’ of een variant hiervan
  • Dien je artikel in en bied aan om fotomateriaal aan te leveren
  • Bel als het kan na om direct met de journalist te praten

Bonustip: gebruik actieve zinnen (zie hierboven 😉), citaten en goede koppen om de kans op plaatsing te vergroten. Hoe beter de tekst die je aanlevert, hoe aantrekkelijker het voor de journalist is om ‘m te gebruiken.

Marketingtip augustus 2021

Bing Places for Business

In het kader van alternatieve zoekmachines, kwam ik nog een interessante marketingkans tegen: Bing Places for Business. Zie het als het visitekaartje van je bedrijf, maar dan in de zoekmachine Bing.

Bing Places for Business is eigenlijk hetzelfde als Google My Business: je vult je bedrijfsgegevens in, voegt een paar foto’s toe en geeft aan hoe mensen je kunnen bereiken. Als iemand je bedrijf ‘Bingt’ (ik wilde zeggen googelt, maar kon me nog net op tijd herstellen 😅), komt je vermelding in de zoekresultaten.

Handig: als je een bedrijfsprofiel hebt op Google, laat Bing je dit automatisch importeren. Met één druk op de knop sta je in Bing.

Meld je hier aan bij Bing Places for Business.

Marketingtip juli 2021

Vooruitplannen

Is je contentplanning gevuld met goede ideeën en heb je nog tijd over? Plan dan alvast je posts in. Daarmee bespaar je jezelf een hoop tijd. Je hoeft er immers maar één keer voor te gaan zitten en je kunt weer een aantal weken vooruit.

Hoe werkt het? Veel platforms hebben een geïntegreerde planningstool. In plaats van direct publiceren, kies je voor ‘plannen’ (bijv. op Facebook, in WordPress of in Mailchimp). Vervolgens kies je de datum en het tijdstip waarop je je bericht wilt publiceren / verzenden, et voilà.

Andere platforms, zoals LinkedIn, hebben geen eigen planoptie. Hiervoor kun je gebruikmaken van externe beheertools zoals Hootsuite. Je voegt je pagina’s hieraan toe en plant van daaruit je content in. Supermakkelijk!

Marketingtip juni 2021

LinkedIn posts op laten slaan

Wil je meer mensen bereiken via social media? Dan hoor je vaak dat je je interactie moet verhogen. Dat doe je door likes en reacties op je posts te krijgen.

Maar er is nog een manier om je interactie te verhogen. Namelijk: het laten opslaan van posts. Dit is nog waardevoller dan een like, waardoor je bereik de virtuele lucht in schiet.

Plaats je een informatief bericht of een link op Facebook, LinkedIn of Instagram? Voeg daar deze zin aan toe: ‘Sla deze post op om ‘m later te bekijken’. Zo bereik je nog meer mensen.

Lees hier hoe je opgeslagen posts terugvindt.

Marketingtip mei 2021

Quiz op je website

Heb je wel veel bezoekers op je website, maar zijn ze na het lezen van één artikel meteen weer weg?

Plaats dan eens een quiz of zelftest op je website. Het onderwerp heeft natuurlijk te maken met het product of de dienst die je levert.

Mensen vinden het leuk om (simpele) vragen te beantwoorden, dus de kans is groot dat je hiermee je conversie flink verhoogt. Koppel je nog een beloning aan het invullen van de test, dan zit je helemaal gebakken.

Lees ook dit interessante artikel op Frankwatching.

Marketingtip april 2021

LinkedIn Creators

Actief op LinkedIn? Dan vind je deze update waarschijnlijk interessant. LinkedIn komt namelijk met een Creators Mode. In het kort is dit een nieuw type profiel, speciaal voor mensen die veel publiceren.

Volgens LinkedIn is het grote voordeel van de Creators Mode dat mensen je makkelijker kunnen volgen (i.p.v. connecten). Het gerucht gaat dat de content van Creators bovendien beter vindbaar wordt. Dat klinkt als muziek in de oren voor veel contentmakers 🎶

LinkedIn rolt de functie momenteel uit in Nederland, dus hij is nog niet voor iedereen beschikbaar. Checken of jij één van de uitverkorenen bent? Ga dan naar je profiel en zoek naar de ‘Creatormodus’.

Marketingtip maart 2021

Answer the Public

Wil je nieuwe content gaan maken, maar is je inspiratie ver te zoeken? Probeer dan eens te achterhalen welke vragen je doelgroep intikt in hun zoekbalk als ze meer willen weten over je product.

Een simpele manier om hierachter te komen, is via de zoekmachine Answer the Public. Je typt hier je kernwoord in en krijgt binnen enkele momenten een ideeënwolk met veelgestelde vragen.

Tip: zoek in het Engels. Er is sinds kort een Nederlandse versie beschikbaar, maar die geeft nog lang niet zo veel resultaten als zijn Engelse broer.

Marketingtip februari 2021

GIFs in je content

Wil je je blog of post op social media extra leven inblazen? Zet er dan een GIFje bij. Mocht je de term niet kennen: een GIFje is een bewegend beeld of kort filmpje dat zichzelf blijft herhalen. Meestal beeldt het een grappige situatie uit.

Mijn favoriete platform voor het vinden van GIFjes is giphy.com. Vooral omdat je ze vanaf hier rechtstreeks op je eigen website of social media kunt plaatsen. En voor de creatievelingen onder ons: giphy biedt ook de mogelijkheid om je eigen GIF te creëren.

Marketingtip mei 2020

Duik in je statistieken

Zeg je online, dan zeg je data. Ook met marketing. Zo houden social media automatisch statistieken bij en staat op je website waarschijnlijk Google Analytics. Maar hoe vaak gebruik je al die data in je voordeel? Als je een paar uur overhebt, is het slim om hier eens in te duiken.

Kijk bijvoorbeeld welke posts op social media goed scoren, en bedenk ideeën om meer van dit soort content te plaatsen. Of ontdek wat de best gelezen pagina’s op je website zijn, en optimaliseer deze. Door gebruik te maken van data, werk je gericht aan het verbeteren van je communicatie.

Een voorbeeld: je ziet in Google Analytics niet welke zoektermen mensen gebruiken om je te vinden, maar je kunt wél bekijken op welke pagina’s ze uitkomen. Ga hiervoor naar Acquisitie Alle verkeer > Kanalen en klik op Organic Search. Boven de tabel die verschijnt, klik je vervolgens op Bestemmingspagina. Loop door de best bezochte pagina’s en bekijk wat je kunt doen om hier nog meer uit te halen.

Marketingtip april 2020

Focus op de lange termijn

Nu het coronavirus ons leven voor een groot deel heeft overgenomen en opdrachten wegvallen, hebben veel ondernemers tijd over. Natuurlijk is het goed om deze tijd te gebruik om te werken aan je eigen bedrijf. Het lijkt aantrekkelijk om nu diensten gratis aan te bieden voor extra naamsbekendheid, maar wat levert je dat op als de economie weer draait? Precies.

Investeer daarom vooral in je plannen voor de lange termijn. Schrijf blogs waarmee je je vindbaarheid verbetert, verzamel mailadressen om een nieuwsbrief aan te versturen of vraag je klanten om een review te schrijven. Met de waardevolle feedback die zij je geven, kun je meteen je bedrijf verbeteren.

Marketingtip maart 2020

Recycle je content

Weinig tijd om nieuwe content op je website te plaatsen? Bekijk dan eens wat je al hebt liggen aan interessante tips. Misschien heb je een paar jaar geleden een goede blog geschreven die met een kleine update weer helemaal van nu is. Of heb je onlangs in een presentatie handige adviezen op een rij gezet die prima geschikt zijn voor een blog.

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!