marketingtip van de maand

18 random marketingtips


In de maandelijkse nieuwsbrief deel ik standaard een marketingtip. Nog niet ingeschreven? Doe dat dan snel onderaan deze pagina. Lees nu alvast alle eerdere tips.

Marketingtip mei 2022

SEO met Yoast

SEO lijkt voor veel mensen abracadabra. En eerlijk: dat is het ook een beetje. Behalve Google weet niemand voor 100% wat een goede positie oplevert. Maar natuurlijk zijn er wel richtlijnen. Moet je die dan allemaal uit je hoofd leren?

Nee, niet als je een WordPress website hebt. Daar kun je namelijk de Yoast-plugin voor installeren. Deze plugin geeft per factor die een rol speelt in SEO een groen, oranje of rood bolletje.

Scoor je genoeg groene bolletjes? Dan is je blog of pagina SEO-vriendelijk. Staat er nog veel oranje en rood tussen? Dan geeft Yoast meteen tips om je pagina te verbeteren.

De slogan van Yoast is: SEO for everyone. Dat klopt helemaal. Zelf gebruik ik Yoast al jaren. Ik durf zelfs te zeggen dat ik mede dankzij deze (gratis!) plugin heb geleerd hoe ik mijn teksten het slimst SEO-vriendelijk maakt.

Kende jij Yoast al? Ga je de plugin downloaden?

Marketingtip april 2022

Groeien op Facebook

Hoewel Facebook al een paar jaar aan populariteit verliest, is het socialmediaplatform nog altijd populair onder Nederlanders. Vooral mensen boven de 40 vereren Facebook nog minstens dagelijks met een bezoek. Ook onder bedrijven blijft Facebook een veelgebruikt platform. Mede dankzij de vele functies die het biedt. En dat lage bereik waar veel grote spelers over klagen? Dat valt voor kleinere bedrijven vaak reuze mee.

Mijn ervaring is zelfs dat Facebookposts makkelijker meer mensen bereiken dan posts op Instagram en LinkedIn. Groeien op dit platform blijft dus een zinvolle strategie. Maar hoe krijg je snel meer likes? Zo bijvoorbeeld:

  • Ga naar een recente post met een hoog bereik
  • Klik op de likes. Er verschijnt een overzicht met mensen die hebben geliket.
  • Kijk aan de rechtse kant en scroll tot je de knop ‘Uitnodigen’ tegenkomt.
  • Nodig deze mensen uit om je pagina te liken

Vaak zijn de meeste likers van een post ook al likers van een pagina. Maar bij posts met een groot bereik, is de kans dat er nieuwe mensen tussen zitten. Die nodig je op deze manier heel eenvoudig uit.

Marketingtip maart 2022

Groeien op LinkedIn

Heb je een bedrijfspagina op LinkedIn, maar blijft het aantal volgers achter? Gebruik dan deze simpele truc:

  • Beheer je bedrijfspagina (via je profielfoto > beheren > bedrijf)
  • Ga naar het kopje ‘Breid uw aantal volgers uit’ rechts op de pagina
  • Klik op ‘Connecties uitnodigen’
  • Selecteer in het nieuwe scherm de mensen die je wilt uitnodigen
  • Klik op ‘Uitnodigen’

Zoals je ziet heb je 100 tegoedpunten. Je kunt per keer dus 100 van je eigen connecties uitnodigen. Accepteert iemand je uitnodiging, dan vult LinkedIn dit aantal weer aan. Elke nieuwe maand krijg je weer 100 nieuwe tegoedpunten.

Werk je met meer mensen in je bedrijf? Overweeg dan om elke maand iemand anders toe te voegen als beheerder. Zo kan diegene ook zijn of haar connecties uitnodigen, zodat je nog verder groeit.

Marketingtip februari 2022

TikTok voor bedrijven

Op dit moment gebruiken zo’n 3 miljoen Nederlanders TikTok. Een jaar geleden waren dat er nog maar 1,7 miljoen. TikTok groeit. Als een malle. Waar gebruikers eerst vooral in hun tienerjaren zaten, neemt sinds vorig jaar de populariteit onder twintigers en dertigers toe.

Dat biedt kansen voor bedrijven. Niet in de laatste plaats omdat TikTok een enorm organisch (= niet-betaald) bereik heeft. Dit in tegenstelling tot Facebook, waar adverteren bijna een must is om je posts onder de aandacht te brengen.

Hoe pak je marketing op TikTok aan? Begin eerst met inspiratie opdoen bij andere accounts. De ‘For You Page’ is – anders dan bij Instagram – de belangrijkste pagina op TikTok. Accounts die je hier tegenkomt, doen dus iets goed. Ga dan aan de slag met het maken van je eigen (unieke!) content. In dit blog van Shopify vind je een hele handige gids met tips, voorbeelden en tijden waarop veel TikTokkers actief zijn. Handig!

Marketingtip januari 2022

Leer van je concurrent

Als ondernemer is vindbaarheid in zoekmachines al jaren belangrijk. Scoort jouw website nog niet zo goed als je gehoopt had? Ga dan eens op ontdekkingstocht bij de concurrent.

Dat doe je als volgt:

  • Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden
  • Voeg hier extra termen aan toe, zoals een woonplaats of specialisme
  • Open een incognito browser (in Chrome: Ctrl + Shift + N)
  • Voer de zoektermen die je bedacht hebt in
  • Bekijk van elke zoekopdracht de eerste drie resultaten

Door websites met een goede positie te bekijken, leer je veel voor je eigen SEO. Wat doe je al goed? En wat kan er beter? Bestaan jouw blogs bijvoorbeeld uit 300 woorden terwijl je concurrentie er zo 1500 uit de mouw schudt, dan kun je dit zelf ook gaan proberen.

Bestaat je concurrentie uit enkel grote namen? Probeer dan om te scoren op specifiekere zoektermen, zodat de kans kleiner is dat anderen je overschaduwen. Creativiteit loont!

Marketingtip december 2021

Passage Ranking

Voorheen beoordeelde Google de waarde van een pagina op basis van alle teksten die daarop stond. Met de update Passage Ranking komt die aanpak tot een einde. Vanaf nu kijkt Google namelijk naar delen uit je tekst – passages – die relevant zijn voor de zoekvraag. Als iemand op de link klikt, dan springt diegene automatisch naar het deel in de tekst dat relevant is volgens Google. Dit deel is geel gemarkeerd.

Voor je SEO betekent het dat je binnen je tekst nóg concreter moet zijn in het delen van informatie. Een passage van 3 zinnen heeft meer kans om goed te scoren dan een passage van 20 zinnen. Aan de andere kant geeft dit ook kansen om met één blog op verschillende termen te scoren, omdat er voor meerdere zoekvragen relevante informatie in je artikel staat.

En dan de hamvraag: is dit een verbetering? Het is zeker makkelijk als je alleen een kort antwoord op een vraag nodig hebt. Zelf merk ik wel dat ik vaak alsnog naar het begin scroll, omdat ik iets meer context wil.

Marketingtip november 2021

Instagram linkstickers

Lange tijd was de bio op Instagram de enige plek om als klein bedrijf een link te delen. Pas als je meer dan 10.000 volgers had, kon je in je Stories een swipe up plaatsen.

Daar is sinds begin deze maand verandering in gekomen. Vanaf nu kan namelijk iedereen links delen. Hoera! 🥳 Dat werkt als volgt:

  • Maak een nieuwe Story via je profiel
  • Selecteer de foto of video die je wilt delen
  • Ga naar het icoon van de stickers (vierkant met smiley)
  • Selecteer de sticker ‘link’
  • Typ of plak je URL en druk op ‘klaar’

Je krijgt dan in je story de link te zien. Deze kun je nog verschuiven naar de plek waar je hem wilt hebben. Let op dat je de sticker niet te ver naar boven of onder zet. Dan kunnen mensen met een kleiner schermformaat er namelijk niet op klikken.

Links zijn voor nu alleen nog beschikbaar voor Stories en advertenties. Voor posts of één van de vele andere Instagram-opties, ben je nog veroordeeld tot de link in bio of een verwijzing naar je Story

Laatste tip: sla je Story op als Highlight, zodat mensen die je posts pas na 24 uur ontdekken toch nog kunnen klikken.

Marketingtip oktober 2021

Werk met formats

Als er één manier is om het makkelijker te maken voor jezelf om trouw zichtbaar te zijn, dan is het met formats.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld altijd hetzelfde format voor mijn nieuwsbrief:

  • Blog + link naar website
  • Marketingtip
  • Promotie van een product of dienst
  • Links naar eerdere blogs
  • Contact

Dankzij dit format lukt het me om binnen een uur een complete nieuwsbrief in elkaar te zetten. Deed ik elke keer wat anders? Dan was ik hier veeeel langer mee bezig.

Bedenk dus een format, en houd je eraan. Of dat nu is voor je nieuwsbrief, social media of blogs: met een vast stramien maak je het jezelf makkelijk.

Bonus: mensen waarderen het als ze iets herkennen. Hoe vaster je format, hoe groter de kans dat ze er zelfs naar uit gaan kijken.

Marketingtip september 2021

Persberichten versturen

Eén van de oudste manieren om je boodschap te verspreiden – maar daarom niet minder effectief – is via een persbericht. Heb je een baanbrekend product, jubileum of nieuwe vestiging? Stuur het naar een journalist.

Dat doe je als volgt:

  • Schrijf een artikel in de vorm van een nieuwsbericht (geen reclame!)
  • Ga naar websites en kranten die schrijven over jouw regio
  • Zoek de pagina ‘tip de redactie’ of een variant hiervan
  • Dien je artikel in en bied aan om fotomateriaal aan te leveren
  • Bel als het kan na om direct met de journalist te praten

Bonustip: gebruik actieve zinnen, citaten en goede koppen om de kans op plaatsing te vergroten. Hoe beter de tekst die je aanlevert, hoe aantrekkelijker het voor de journalist is om ‘m te gebruiken.

Marketingtip augustus 2021

Bing Places for Business

In het kader van alternatieve zoekmachines, kwam ik nog een interessante marketingkans tegen: Bing Places for Business. Zie het als het visitekaartje van je bedrijf, maar dan in de zoekmachine Bing.

Bing Places for Business is eigenlijk hetzelfde als Google My Business: je vult je bedrijfsgegevens in, voegt een paar foto’s toe en geeft aan hoe mensen je kunnen bereiken. Als iemand je bedrijf ‘Bingt’ (ik wilde zeggen googelt, maar kon me nog net op tijd herstellen 😅), komt je vermelding in de zoekresultaten.

Handig: als je een bedrijfsprofiel hebt op Google, laat Bing je dit automatisch importeren. Met één druk op de knop sta je in Bing.

Meld je hier aan bij Bing Places for Business.

Marketingtip juli 2021

Vooruitplannen

Is je contentplanning gevuld met goede ideeën en heb je nog tijd over? Plan dan alvast je posts in. Daarmee bespaar je jezelf een hoop tijd. Je hoeft er immers maar één keer voor te gaan zitten en je kunt weer een aantal weken vooruit.

Hoe werkt het? Veel platforms hebben een geïntegreerde planningstool. In plaats van direct publiceren, kies je voor ‘plannen’ (bijv. op Facebook, in WordPress of in Mailchimp). Vervolgens kies je de datum en het tijdstip waarop je je bericht wilt publiceren / verzenden, et voilà.

Andere platforms, zoals LinkedIn, hebben geen eigen planoptie. Hiervoor kun je gebruikmaken van externe beheertools zoals Hootsuite. Je voegt je pagina’s hieraan toe en plant van daaruit je content in. Supermakkelijk!

Marketingtip juni 2021

LinkedIn posts op laten slaan

Wil je meer mensen bereiken via social media? Dan hoor je vaak dat je je interactie moet verhogen. Dat doe je door likes en reacties op je posts te krijgen.

Maar er is nog een manier om je interactie te verhogen. Namelijk: het laten opslaan van posts. Dit is nog waardevoller dan een like, waardoor je bereik de virtuele lucht in schiet.

Plaats je een informatief bericht of een link op Facebook, LinkedIn of Instagram? Voeg daar deze zin aan toe: ‘Sla deze post op om ‘m later te bekijken’. Zo bereik je nog meer mensen.

Lees hier hoe je opgeslagen posts terugvindt.

Marketingtip mei 2021

Quiz op je website

Heb je wel veel bezoekers op je website, maar zijn ze na het lezen van één artikel meteen weer weg?

Plaats dan eens een quiz of zelftest op je website. Het onderwerp heeft natuurlijk te maken met het product of de dienst die je levert.

Mensen vinden het leuk om (simpele) vragen te beantwoorden, dus de kans is groot dat je hiermee je conversie flink verhoogt. Koppel je nog een beloning aan het invullen van de test, dan zit je helemaal gebakken.

Lees ook dit interessante artikel op Frankwatching.

Marketingtip april 2021

LinkedIn Creators

Actief op LinkedIn? Dan vind je deze update waarschijnlijk interessant. LinkedIn komt namelijk met een Creators Mode. In het kort is dit een nieuw type profiel, speciaal voor mensen die veel publiceren.

Volgens LinkedIn is het grote voordeel van de Creators Mode dat mensen je makkelijker kunnen volgen (i.p.v. connecten). Het gerucht gaat dat de content van Creators bovendien beter vindbaar wordt. Dat klinkt als muziek in de oren voor veel contentmakers 🎶

LinkedIn rolt de functie momenteel uit in Nederland, dus hij is nog niet voor iedereen beschikbaar. Checken of jij één van de uitverkorenen bent? Ga dan naar je profiel en zoek naar de ‘Creatormodus’.

Marketingtip maart 2021

Answer the Public

Wil je nieuwe content gaan maken, maar is je inspiratie ver te zoeken? Probeer dan eens te achterhalen welke vragen je doelgroep intikt in hun zoekbalk als ze meer willen weten over je product.

Een simpele manier om hierachter te komen, is via de zoekmachine Answer the Public. Je typt hier je kernwoord in en krijgt binnen enkele momenten een ideeënwolk met veelgestelde vragen.

Tip: zoek in het Engels. Er is sinds kort een Nederlandse versie beschikbaar, maar die geeft nog lang niet zo veel resultaten als zijn Engelse broer.

Marketingtip februari 2021

GIFs in je content

Wil je je blog of post op social media extra leven inblazen? Zet er dan een GIFje bij. Mocht je de term niet kennen: een GIFje is een bewegend beeld of kort filmpje dat zichzelf blijft herhalen. Meestal beeldt het een grappige situatie uit.

Mijn favoriete platform voor het vinden van GIFjes is giphy.com. Vooral omdat je ze vanaf hier rechtstreeks op je eigen website of social media kunt plaatsen. En voor de creatievelingen onder ons: giphy biedt ook de mogelijkheid om je eigen GIF te creëren.

Marketingtip mei 2020

Duik in je statistieken

Zeg je online, dan zeg je data. Ook met marketing. Zo houden social media automatisch statistieken bij en staat op je website waarschijnlijk Google Analytics. Maar hoe vaak gebruik je al die data in je voordeel? Als je een paar uur overhebt, is het slim om hier eens in te duiken.

Kijk bijvoorbeeld welke posts op social media goed scoren, en bedenk ideeën om meer van dit soort content te plaatsen. Of ontdek wat de best gelezen pagina’s op je website zijn, en optimaliseer deze. Door gebruik te maken van data, werk je gericht aan het verbeteren van je communicatie.

Een voorbeeld: je ziet in Google Analytics niet welke zoektermen mensen gebruiken om je te vinden, maar je kunt wél bekijken op welke pagina’s ze uitkomen. Ga hiervoor naar Acquisitie Alle verkeer > Kanalen en klik op Organic Search. Boven de tabel die verschijnt, klik je vervolgens op Bestemmingspagina. Loop door de best bezochte pagina’s en bekijk wat je kunt doen om hier nog meer uit te halen.

Marketingtip april 2020

Focus op de lange termijn

Nu het coronavirus ons leven voor een groot deel heeft overgenomen en opdrachten wegvallen, hebben veel ondernemers tijd over. Natuurlijk is het goed om deze tijd te gebruik om te werken aan je eigen bedrijf. Het lijkt aantrekkelijk om nu diensten gratis aan te bieden voor extra naamsbekendheid, maar wat levert je dat op als de economie weer draait? Precies.

Investeer daarom vooral in je plannen voor de lange termijn. Schrijf blogs waarmee je je vindbaarheid verbetert, verzamel mailadressen om een nieuwsbrief aan te versturen of vraag je klanten om een review te schrijven. Met de waardevolle feedback die zij je geven, kun je meteen je bedrijf verbeteren.

Marketingtip maart 2020

Recycle je content

Weinig tijd om nieuwe content op je website te plaatsen? Bekijk dan eens wat je al hebt liggen aan interessante tips. Misschien heb je een paar jaar geleden een goede blog geschreven die met een kleine update weer helemaal van nu is. Of heb je onlangs in een presentatie handige adviezen op een rij gezet die prima geschikt zijn voor een blog.

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!