van 0 naar 1000 bezoekers per maand

Zo ging ik van 0 naar 1000 bezoekers per maand


Hoe vaak lees je niet de schreeuwende blogs waarin mensen binnen een half jaar duizenden bezoekers haalden en van hun blog konden leven (lees: hier een inkomen uit haalden)?

Ja, best vaak.

Daarom is het extra frustrerend jouw bezoekersaantallen al maanden blijven steken op 5 per maand. Terwijl je zo je best doet.

Geloof mij: dit is normaal.

Bloggen is een strategie van de lange adem. Je bent een geluksvogel als je binnen een paar maanden kunt leven van je blog. Veel vaker duurt het jaren voordat er grote aantallen bezoekers naar je website komen. Laat staan dat je daar een inkomen uit haalt waarvan je je hypotheek, zorgverzekering en vakanties kunt betalen.

Ik ben daar nog lang niet. Wel haalde ik in april 2021 – twee jaar na de livegang van mijn website – voor het eerst het magische aantal van 1000 bezoekers.

Dat ging niet vanzelf. In dit blog lees je wat hiervoor nodig was (en welke lessen je voor jezelf kunt toepassen).

Bezoekers april 2019 vs. april 2021
Bezoekers april 2019 vs. april 2021

 

Disclaimer 1: ik doe dit niet fulltime

Vooropgesteld ben ik freelance tekstschrijver. Ik haal mijn inkomen uit opdrachten voor andere bedrijven. Mijn blog is een aanvulling op mijn portfolio en een plek om kennis te delen.

Ik blog vaak alleen als ik hier tijd voor heb. Niet de beste strategie, maar wel een haalbare.

Disclaimer 2: het werkt niet altijd zo

Dat het voor mij werkt, betekent niet dat het voor iedereen zo werkt. Ik beschrijf mijn weg naar 1000 bezoekers. Voor iemand anders kan die weg uit hele andere stappen bestaan.

Zo maak ik zelf nauwelijks gebruik van social media. Ja, dit zou ik wel moeten doen. Maar veel te vaak vergeet ik het of heb ik simpelweg geen zin om er energie in te steken. Je kunt niet alles hebben 😉

Stap 1: begin met content

De eerste stap is een inkoppertje: begin met het plaatsen van content. Ik koos ervoor om te gaan bloggen. Ik ben tenslotte tekstschrijver. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Je kunt natuurlijk ook video’s plaatsen, of foto’s, of welke andere vorm van content dan ook. Zolang het maar bij je past en haalbaar is voor jou.

Eén van mijn eerste blogs ging over mijn inschrijving bij de KvK. Dat bleek namelijk nogal een onderneming (pun intented).

Ik schreef dit blog vooral om te laten zien dat ik vanaf dat moment officieel ondernemer was.

Tot mei 2020 had dit blog elke maand 1 bezoeker. Daarna kwamen er steeds meer bij. Het hoogtepunt was januari 2021: 38 bezoekers. Ik geef toe: geen torenhoge aantallen, maar wel beduidend meer dan in het eerste jaar.

Dit patroon zie ik bij veel blogs terugkomen. In het begin weet Google nog niet of jouw content relevant is. Hoe langer je actief bent, hoe groter de kans dat ze jouw blogs in de zoekresultaten tonen.

Les om mee te nemen: bezoekers komen niet altijd in de eerste maand. Soms zelfs niet in het eerste jaar. Geef het tijd. Verwijder je blogs niet als ze niet meteen scoren.

Stap 2: schrijf een bezoekersmagneet

De grotere bezoekersaantallen kwamen binnen toen ik een blog schreef over LinkedIn. Over het toevoegen van een bedrijfslogo op je persoonlijke profiel, om precies te zijn.

Ook dit blog kwam voort uit eigen ervaring. Ik wilde mijn bedrijfslogo plaatsen bij de nieuwe ‘functie’ op mijn LinkedIn-profiel. Ik kon alleen nergens vinden hoe ik dat moest doen.

Na een paar uur uitzoeken vond ik een omweg om dit voor elkaar te krijgen. Aangezien ik deze methode nergens (ik herhaal: nergens!) online kon vinden, besloot ik er een blog over te schrijven.

Dat bleek een schot in de roos.

Eind april 2019 kwam dit blog online. Zoals je hieronder ziet was het niet meteen een doorslaand succes. Maar in oktober van dat jaar kwamen er voor het eerst tientallen bezoekers. En in januari 2020 meer dan 100.

De piek zit momenteel op januari 2021, met een bezoekersaantal van 501. Helaas voor mij kreeg de concurrentie in de gaten dat dit een gat in de online zoekmarkt was.

Inmiddels staan er meerdere blogs online die mijn stappenplan hebben overgenomen. Dat zie je aan de bezoekersaantallen die iets teruglopen. Maar nog altijd zijn het er zo’n 350 per maand.

En daarmee is dit zonder twijfel mijn succesvolste blog.

Google Analytics linkedin 2019 2021

Les om mee te nemen: elk blog kan succesvol worden. Je kans is alleen een stuk groter als je schrijft over een onderwerp waar nog weinig over te vinden is. Probeer dit ‘gat in de markt’ te vinden voor jouw branche en schrijf daar een geweldig artikel over.

Stap 3: meer content maken

Bezoekers komen niet vanzelf. En je schrijft ook niet altijd een artikel waarmee je duizenden mensen in één keer bereikt. Opbouwen kost tijd en – vooral – inzet.

Schrijf (of film en monteer) daarom zoveel als je kan. Niet ten koste van de kwaliteit, maar zoveel als voor jou mogelijk is binnen de tijd die je hebt.

Voor de een is dat elke dag een nieuw blog, voor de ander 1 per maand. Bij de een gaat de groei waarschijnlijk sneller, bij de ander kost het meer tijd.

Meer content maken is om verschillende redenen belangrijk:

  • Hoe meer blogs, hoe groter de kans dat er één tussen zit die uitgroeit tot hit
  • Regelmatig nieuwe content plaatsen is goed voor de ranking van je website
  • Je vergroot je status als expert op je vakgebied omdat je je kennis deelt

Inmiddels staan op mijn website 50 blogs online. Zijn het allemaal bezoekersmagneten? Helaas niet. Maar ze trekken wel allemaal bezoekers. En dat zijn er altijd meer dan niet-bestaande blogs.

Les om mee te nemen: ga gewoon aan de slag. Dat is je enige kans om die bezoekers te lokken.

Stap 4: oude content updaten

Als er eenmaal een hoop blogs online staan, is het tijd om in je statistieken te duiken.

Waarom?

Nou, zodat je ziet welke blogs goed scoren (en welke niet). Daar kun je vervolgens mee aan de slag.

Voor blogs die al veel bezoekers trekken, ga je kijken hoe je het artikel nog verder kunt verbeteren. Bijvoorbeeld door afbeeldingen of screenshots toe te voegen. Of extra links te plaatsen. In dit blog beschrijf ik de procedure uitgebreid.

Dan nog een keer de vraag: waarom?

Je bestaande content heeft al een positie in Google. De kans is groot dat dit niet de bovenste is. En daar wil je natuurlijk wel staan. Door je artikel te verbeteren, gaat de zoekmachine je meer waarderen.

Bovendien laat je met een update zien dat de informatie uit het blog nog steeds relevant is. Je hebt zelfs je best gedaan om nieuwe dingen toe te voegen. Dat móet wel waardevolle content zijn.

Het bovengenoemde blog over LinkedIn kreeg begin dit jaar een update. Daarna schoten de bezoekersaantallen weer even omhoog.

Les om mee te nemen: kijk ook eens om naar blogs die je al eerder geschreven hebt. Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden om toch nieuwe mensen naar je website te krijgen.

Stap 5: je autoriteit vergroten

Domeinautoriteit speelt een belangrijke rol in je vindbaarheid. Helaas voor nieuwe ondernemers begint elke website met een autoriteit van 1.

1 op een schaal van 100. Da’s heel weinig. Ik zit twee jaar na livegang op 6. Nog steeds niet veel. Hier is dus nog werk aan de winkel.

Goed om te weten: 100 is heel veel. Dat halen alleen websites zoals Facebook, Google en YouTube. De echte groten dus.

Mijn concurrenten hebben een autoriteit tussen de 20 en 35. Dat is mijn streefwaarde.

Je kunt zelf invloed uitoefenen op je domeinautoriteit. Bijvoorbeeld door links te krijgen naar de website. Linkbuilding, met een mooi marketingwoord. Zo schreef ik een blog voor Frankwatching (DA van 55), en kreeg ik daar een link voor naar mijn website.

Maar je domeinautoriteit is ook afhankelijk van hoe lang je al bestaat. En daar heb je natuurlijk geen invloed op.

Oftewel: een strategie van de lange adem.

Je checkt je eigen domeinautoriteit makkelijk via de tool van Moz: https://moz.com/domain-analysis

Les om mee te nemen: niet alle facetten voor het behalen van meer bezoekers hebben te maken met je website zelf. Voor sommige onderdelen is het slim om daarbuiten op zoek te gaan.

Enne… Heb ik er ook iets mee verdiend?

Tot nu toe heeft mijn website me vooral geld gekost. Bouwen, onderhouden, content maken: niets is gratis. Wel zijn er opdrachten binnengekomen via mijn site. Niet veel – de meeste mensen komen bij me via mond-tot-mondreclame – maar ze bestaan wel.

En zo heb ik indirect wel geld verdiend met mijn website.

Sterker nog: ik weet zeker dat zonder deze site niet alle klanten contact hadden opgenomen. Mensen willen namelijk tóch graag zien wat je eigenlijk doet. Daarvoor bezoeken ze je website.

Geen website hebben is daarom geen optie. Daarom maak ik er graag het beste van.

Hoeveel bezoekers heb jij? En hoe lang ben je daar al mee bezig? Ik ben benieuwd!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief