Blog tekstschrijver seo-teksten

Dit gaat er mis als je om SEO-teksten vraagt (en ze ook krijgt)


Als ondernemer wil je graag dat jouw website goed gevonden wordt. En daar wil je ook best wat in investeren. Je googelt naar een SEO-tekstschrijver, klikt op de bovenste website (want hè – praatjes vullen geen gaatjes) en laat je SEO-teksten schrijven. De tekstschrijver gaat aan de slag, je plaatst de klinkende teksten en dan volgt… niets.

Behalve dan het geluid van tsjirpende krekels.

Want op je website? Daar blijft het angstvallig stil. Hoe kan dat? Je hebt toch dik betaald voor die SEO-teksten? Dat klopt, maar dat is ook precies waar het misgaat. In dit blog lees je meer over de oorzaak én leer je waar je dan wel naar moet vragen.

Traditionele SEO-teksten

Ik zie het vaak gebeuren. Een opdrachtgever komt naar me toe met de vraag of ik SEO-teksten kan schrijven.

Ja, dat kan ik.

Maar nee, dat adviseer ik niet.

Waarom niet? Omdat traditionele SEO-teksten – en dan heb ik het over de versies van +300 woorden, met in elke alinea en elke kop ‘het’ zoekwoord – lang niet meer zo goed werken als vroeger.

Vroegah. Toen Google nog in je trucs trapte om onderaan je pagina in het wit (want dan viel het niet zo op) 100 keer je zoekterm achter elkaar te plaatsen. En toen een tekst waar 20 keer ‘tekstschrijver Den Bosch’ in stond, nog echt de hoogste positie kreeg.

Waar zit het probleem?

Laat ik voorop stellen: ik begrijp de vraag naar een SEO-tekst volledig. De achterliggende gedachte is immers dat je wil dat je website goed vindbaar is in de zoekmachines.

Het probleem kan van 2 kanten komen:

  1. De opdrachtgever
  2. De tekstschrijver

Zonder de schuld in jouw schoenen te schuiven: sommige opdrachtgevers willen graag één ding, en dat is een SEO-tekst. Ze hebben gelezen dat Google zo werkt. Dat het artikel uit 2003 stamt en allang niet meer actueel is, doet er niet toe.

Maar het echte probleem ligt – wat mij betreft – bij de tekstschrijvers die hun diensten nog op deze manier aanbieden. Als professional mag een opdrachtgever van je verwachten dat jij hem adviseert. Dat doe je door verder te kijken dan de letterlijke vraag. In dit geval: aangeven dat het spammen van zoekwoorden in een tekst geen goede SEO-strategie meer is.

Alarmbellen

Niet elke schrijver zit zo in elkaar. Als je ondernemer bent en een tekstschrijver wil inschakelen, dan wil je natuurlijk wel waar voor je geld. Onderstaande signalen moeten de alarmbellen doen rinkelen:

  • Een schrijver rekent een prijs per woord van minder dan 0,15 cent.
  • Je hoeft geen inhoudelijke briefing te geven (of zelfs niet te bellen…)
  • De schrijver vraagt alleen naar zoekwoorden en niet naar tone-of-voice

Aan het schrijven van een goede tekst gaan een hoop dingen vooraf. Het is meer dan alleen de woorden op papier zetten. Met een tarief per woord betaal je alleen voor het schrijven zelf. Meestal doen deze schrijvers geen vooronderzoek, persoonlijk gesprek of concurrentiecheck. Ze beginnen gewoon.

En ja, dan krijg je teksten. Ik wil alleen niet weten wat voor teksten.

Wat dan wel?

Hè hè, dan eindelijk toe naar de hamvraag. Hoe scoor je dan wel goed in Google? Als je nu denkt ‘je hebt wel erg veel woorden nodig om die te beantwoorden’: ik betaal mezelf per woord (geintje natuurlijk).

Het antwoord luidt: door waarde te bieden.

Waardevolle, inhoudelijke content waarmee je je lezer helpt.

Dat kan alles zijn. Vaak is het een blog. Maar het kan ook een productomschrijving zijn. Zolang je er je klant maar mee helpt.

Ik schreef er al eens eerder over.

Of het echt zo werkt, vraag je je af? Ja, zo werkt het écht. Ik heb al bij verschillende klanten gezien dat ze meer bezoekers kregen door te bloggen. Geen zoekwoordfetisjisme, maar gewoon een prettig leesbare, informatieve tekst die de bezoekers van de website konden waarderen.

Vreugdevuur

Wat zijn dan de tekenen dat je een goede tekstschrijver gevonden hebt? Bij deze signalen mag je het vreugdevuur alvast gaan ontsteken:

  • De schrijver wil je eerst spreken voordat-ie ook maar een letter op papier zet
  • Je krijgt creatieve ideeën opgeworpen om je website mee te verbeteren
  • De schrijver stelt vragen zoals ‘hoe praat je met je klant als je die bezoekt?’, ‘wanneer is jouw doel bereikt?’ en ‘heb je voorbeelden van goede teksten of concurrenten?’

Of misschien kan ik beter zeggen: hoe moeilijker je ervan gaat kijken, hoe groter de kans dat je een goede tekstschrijver gevonden hebt (of dat verwrongen gezicht nu komt door de prijs of door de eindeloze storm ingewikkelde vragen laat ik aan jou over).

Tip voor goede SEO-teksten

De gouden tip is wat mij betreft om te zoeken naar een tekstschrijver die bij je past. Eén waarbij je op de website komt en denkt: hè, da’s grappig geschreven. Of: dit is precies wat ik zoek.

Als je dat gevoel hebt, dan komen die goede resultaten vanzelf.

Benieuwd of ik iets voor je kan betekenen? Neem gerust contact op!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief