Tekstschrijver managementtaal seo-tekst

Een goede SEO-tekst is geen SEO-tekst


SEO is dood, lang leve SEO! De tijd dat SEO-teksten bestonden uit één zoekwoord dat ontelbaar vaak terugkwam in een tekst, lijkt voorgoed achter ons te liggen. Als tekstschrijver ben ik daar blij om. Want hoe goed die teksten ook scoorden, lekker weglezen deden ze absoluut niet. Maar hoe scoor je dan wel in Google? Door goede content aan te bieden. In dit blog lees je aan welke eisen een goede SEO-tekst voldoet.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Schrijf je een SEO-tekst, dan schrijf je die zo dat Google (of Bing, of Yahoo) begrijpt waar je over praat. Althans, dat was lang de gedachte. Tegenwoordig zijn de algoritmes van zoekmachines namelijk enorm verbeterd. In plaats van selecteren op zoekterm, kijken ze naar het geheel van een tekst. Is die prettig leesbaar, geeft hij antwoord op de vraag en staat er unieke informatie in? Als je alle vakken kunt afvinken, vergroot je de kans op een goede positie.

Goed om te weten: ik heb het hier alleen over tekst. Vele andere factoren die voor SEO van belang zijn – denk aan gebruiksvriendelijkheid, links en social media – laat ik buiten beschouwing.

Wat is een ouderwetse SEO-tekst?

Vroeger was de gedachten van zoekmachines vooral dat mensen een resultaat te zien moesten krijgen waar hun zoekterm in naar voren kwam. Zocht je op ‘tekstschrijver Den Bosch’, dan toonde Google de webpagina’s waar deze term vaak in voorkwam. Een voorbeeld:

“Zoek je een tekstschrijver in Den Bosch? Dan heb je die nu gevonden. Ik ben tekstschrijver en help klanten in de omgeving van Den Bosch met het schrijven van teksten. Samenwerken met een tekstschrijver uit Den Bosch is natuurlijk extra handig als je zelf in die omgeving woont. Kom langs bij mijn tekstbureau in Den Bosch of bel om een afspraak te maken.”

Dit soort teksten scoorden goed, maar zijn ze echt prettig om te lezen? Daar heb ik mijn sterke twijfels over. Door het zoekwoord zo krampachtig in je tekst te proppen, verdwijnt elke vorm van natuurlijk taalgebruik. Gelukkig kwam Google daar ook achter.

Wat is een nieuwerwetse SEO-tekst?

Een SEO-tekst die anno 2021 goed scoort, bevat meer dan alleen het zoekwoord. Het is een fijn leesbare tekst die antwoord geeft op de vraag die iemand in de zoekmachine heeft ingetikt. Natuurlijk zijn zoekwoorden nog steeds belangrijk zodat het algoritme weet waar je tekst over gaat. Maar dat algoritme is veel slimmer, en snapt daardoor ook synoniemen en context. Het begrijpt welke teksten de zoeker echt helpen. En toont die vervolgens hoger in de zoekresultaten.

Aan welke eisen moeten teksten voldoen?

Als je het jezelf makkelijk wil maken bij het schrijven van een tekst of blog voor je website die SEO-proof is, dan adviseer ik om de Yoast-plugin te gebruiken (voor WordPress). Dit is mijn favoriete hulpmiddel om mijn teksten te checken op leesbaarheid en SEO-factoren. Heb je geen WordPress? Dan zijn dit de eisen waar de Yoast-plugin op controleert:

  • Flesch Reading Ease: dit is een test die beoordeelt hoe moeilijk of makkelijk te tekst is. Hoe beter leesbaar, hoe hoger de score. En hoe hoger de score, hoe beter de waardering van Google.
  • Lijdende vorm: actieve zinnen zijn prettiger leesbaar. Vermijd woorden zoals ‘worden’, ‘zouden’ of ‘kunnen’ of zo actief mogelijk te schrijven.
  • Opeenvolgende zinnen: variatie is belangrijk, en dat geldt niet alleen voor je eetpatroon. Wissel je woordgebruik af om deze score op groen te krijgen.
  • Koptekstverdeling: kopjes zijn een goede manier om structuur te geven aan je tekst. Zorg ervoor dat je om de maximaal 300 woorden (maar liever minder) een nieuwe tussenkop toevoegt. Zo krijg je een goede score op dit punt.
  • Paragraaflengte: dit is het aantal woorden tot een enter, ofwel een alinea. De lengte van een alinea mag maximaal 200 woorden zijn. Ook hier geldt: korter = beter. Al bestaat er ook zoiets als té kort.
  • Zinslengte: kortere zinnen zijn makkelijker te begrijpen. Wat is een goede zinslengte? Het aantal woorden verschilt, maar een vuistregel is: maximaal 20. Als meer dan 25% van je zinnen langer zijn dan 20 woorden, is je tekst waarschijnlijk te ingewikkeld.
  • Signaalwoorden: woorden zoals ‘maar’, ‘ook’ en ‘dan’ helpen je lezer om structuur te herkennen. Als je ze in 1 op de 3 à 4 zinnen gebruikt, zit je goed.

Zelf SEO-teksten schrijven

Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die bepalen of een tekst goed leesbaar is. Toch helpen deze richtlijnen je om jouw tekst voor een zo breed mogelijk publiek te schrijven. Als je begint aan een webtekst of blog, is het goed om voor jezelf te bedenken welke vraag je gaat beantwoorden. In het geval van dit blog is dat: “Waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen?” Omdat ik niet het doel heb om over trends of technieken te praten, hoef ik de vraag niet breder te maken.

Verder is het vooral zaak om goede, inhoudelijke content te brengen. Hoe beter je antwoord geeft op de vraag van je lezer, hoe groter de kans dat die contact met je opneemt. In die zin zijn jouw doel en dat van Google hetzelfde: de zoeker helpen. De beste tip is om SEO los te laten, en gewoon een goede tekst te schrijven.

Geloof jij nog in echte SEO-tekst of sta je aan dezelfde kant als ik? Laat het me weten!

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief