klikmagneet blog schrijven tekstschrijver

Zo schrijf je een klikmagneet (5 stappen)


Ooit schreef ik een blog over het plaatsen van je bedrijfslogo op je LinkedIn-profiel. Ik was net begonnen als freelance tekstschrijver en kreeg maar niet uitgevogeld hoe ik dit deed.

Uiteraard zocht ik naar antwoorden op Google. Maar die vond ik niet.

Ondertussen zette ik door. Ik moest er zou dat verdomde logo op mijn profiel krijgen. Ik had het toch niet voor niks laten ontwerpen?! En jawel: het lukte. Hoera!

Meteen dacht ik: ik kan echt niet de enige zijn die hiernaar zoekt. Waarom geeft niemand het antwoord? Dan doe ik het wel.

En zo geschiedde. Ik schreef het stappenplan, maakte er een stel screenshots bij en gooide de boel online. Kijk maar.

Tot mijn verbazing zag ik na een paar weken dat ik meer dan 100 bezoekers op mijn website had gehad. Huh? Waar komen die vandaan? Een korte zoektocht leerde me dat ze binnenkwamen op dat ene blog. Het antwoord op de vraag die ik mezelf stelde. Blijkbaar was ik inderdaad niet de enige die hiernaar zocht.

Nog steeds, bijna 3 later, is dit blog een ware klikmagneet voor mijn website. En in de tussentijd schreef ik er nog een paar meer. Ik kan je vertellen: dat is best lekker voor je bezoekersaantallen. Wil je dit ook? In dit blog leer ik jou hoe je ook klikmagneten schrijft.

Stap 1: bedenk een onderwerp

Ah, de moeilijkste stap. Want als er al zoveel geschreven is, hoe onderscheid je je dan in de massa? Ik geef toe: dat is lastig. Maar het kan wél.

Hierboven gaf ik al het voorbeeld van mijn LinkedIn-post. Later kwam er nog een andere, over het terugvinden van opgeslagen items. Over beide onderwerpen was nog weinig te vinden. De concurrentie was dus laag. En dat maakt je leven een stuk makkelijker.

Voor klant Fokker schreef ik ooit twee blogs over vachtverkleuring bij honden en katten. Die vraag bleek nogal te leven onder huisdierliefhebbers. In no time stonden beide blogs bovenaan in de zoekresultaten en kregen ze honderden bezoekers per maand.

Ik wist al dat dit ging gebeuren toen ik zelf onderzoek deed naar het onderwerp. Hoe? Omdat er nergens Nederlandse informatie over te vinden was. De concurrentie was laag.

Voor een klikmagneet is dat een belangrijke voorwaarde. Ja, je kunt scoren door het állerbeste, uitgebreidste artikel te schrijven over jouw onderwerp. En dat gaat zeker scoren. Maar dan heb je geduld nodig.

Om een blog snel te laten scoren, moet je wat anders doen dan de rest.

Ga dus eens na waar je – in je vakgebied – informatie over zocht, maar die nergens kon vinden? En hop, daar heb je je onderwerp.

Stap 2: Formuleer de vraag

Een klikmagneet focust op het beantwoorden van de vraag van je zoeker. Bouw je onderwerp daarom om richting een concrete zoekvraag. Denk aan ‘Hoe doe je X?’ of ‘Hoe werkt Y?’.

De hoe-vraag is meestal een goed uitgangspunt. Die is namelijk concreet en leidt tot een duidelijk antwoord.

Voorbeeld:

Vraag: Hoe weet je of je cake gaar is?

Antwoord: Prik met een satéprikker of metalen pennetje in het midden van de cake. Komt de prikker er schoon en droog uit, dan is de cake gaar. Kleeft er nog beslag aan de prikker dan is de cake nog niet gaar en kun je de cake nog even in de oven laten staan. [van: The Basics #10 Taart of Cake Bakken – Uit Paulines Keuken]

Je vraag was eenduidig, het antwoord is dat ook.

Natuurlijk mag jouw klikmagneet een uitgebreider antwoord hebben, maar voor succes moet je vraag concreet zijn. Mensen zoeken immers met een probleem. Daar willen ze een oplossing voor. En het liefst zo snel mogelijk.

Stap 3: Schrijf het antwoord (en doe dat concreet)

Nu je je onderwerp en je vraag geformuleerd hebt, is het tijd om het antwoord te gaan schrijven. Vaak werkt een stappenplan hierin het best.

Beschrijf beknopt hoe je van het probleem naar de oplossing komt. Gebruik daar het liefst foto’s bij, zodat de uitleg nog makkelijker te volgen is. Houd je tekst vrij van tierelantijnen en sla geen zijwegen in.

Het enige doel van de klikmagneet is om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Praat je er omheen of ben je niet to the point, dan straffen ze je genadeloos af. En geloof mij: dat komt je positie in Google niet ten goede.

Stap 4: Breng structuur aan

Als je tekst staat, is het tijd om structuur aan te brengen. Maak hiervoor gebruik van kopteksten. H1 – of koptekst 1 – gebruik je voor de titel. H2 is bedoeld voor de tussenkoppen. Geef je bijvoorbeeld 3 mogelijke oplossingen, dan heeft elke oplossing een eigen H2. Vervolgens gebruik je H3 om de stappen van elke oplossing te beschrijven.

Het aanbrengen van deze structuur heeft twee doelen. Aan de ene kant help je je lezers door je tekst makkelijk scanbaar te maken. Spreekt de eerste oplossing hen niet aan, dan scrollen ze makkelijk door naar de tweede. Omdat je gebruik maakt van kopteksten, hoeven ze niet eerst alles te lezen wat onder de eerste oplossing stond.

Aan de andere kant help je Google om je tekst te begrijpen. Als je de kopteksten goed verdeelt, kan het zomaar zo zijn dat ze je antwoorden tonen als featured snippet. Zoals hier:

Opgeslagen post linkedin klikmagneet

Verder helpt het – zoals altijd bij online teksten – om gebruik te maken van korte alinea’s, bulletpoints en genoeg witruimte. Onthoud: alles waarmee je je lezers blij maakt, beloont Google met een betere positie in de zoekresultaten.

Stap 5: Bedenk een duidelijke titel

Tot slot is het tijd om een titel te bedenken. Aansprekend, maar niet té creatief. Je wilt namelijk dat mensen in één oogopslag zien welke vraag je gaat beantwoorden.

Je titel kan simpelweg de vraag zijn die je eerder hebt geformuleerd.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het omgekeerde: je stelt niet de vraag, maar laat zien dat je het antwoord hebt. Bijvoorbeeld:

  • Met deze 5 oefeningen heb je nooit meer last van een stijve nek
  • Zo upload je foto’s die SEO-proof zijn
  • In 5 stappen naar 10.000 stappen per dag

Dit type titels geven vertrouwen, waardoor mensen eerder geneigd zijn om te klikken.

Klaar met je klikmagneet

En tadaa, daar heb je je klikmagneet. Check na een paar weken of mensen je artikel inderdaad vinden. Als blijkt dat mensen een andere zoekterm gebruiken dan je dacht (tip: kijk in Google bij het blok ‘mensen vragen ook’), kun je dit nog aanpassen in je blog.

Let erop dat je alle SEO-informatie goed hebt staan. Denk naast de kopteksten aan de SEO-titel, alt-tags bij afbeeldingen en de interne en externe links. Heb je dit goed ingericht, dan stromen de bezoekers straks binnen.

Heb jij een klikmagneet op je website? Was dit een toevalstreffer, of heb je er bewust één geschreven? Ik ben benieuwd

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief