seo-weetjes linkteksten anchor texts

SEO-weetjes: linkteksten of anchor texts optimaliseren


Links opnemen in je blog is altijd een goed idee. Je verwijst ermee naar je bronnen, helpt lezers om extra informatie te vinden over een onderwerp en stuurt hen naar de juiste pagina’s om de informatie waar je over praat te vinden. Ook in het kader van SEO zijn linkteksten belangrijk. Daarom lees je in deze editie van SEO-weetjes meer over linkteksten.

Wat zijn linkteksten?

Linkteksten staan in de SEO-wereld beter bekend als anchor texts. Deze anchor texts zijn de woorden waar een link onder hangt. Meestal zijn deze woorden onderstreept of hebben ze een andere kleur dan de rest van de tekst. Zo zijn ze herkenbaar voor de lezer.

Voor Google zegt de anchor text iets over de relevantie van een link. Hoe beter de linktekst, hoe groter de kans dat de link waar die naar verwijst relevant is. Maar er zit een maximum aan: maak je de linktekst te uitgebreid of doe je te hard je best om hem te optimaliseren, dan denkt Google dat er iets verdachts aan de hand is. En dat komt je positie in de zoekresultaten niet ten goede.

De sleutel is om wél over je linktekst na te denken, maar hem niet te ingewikkeld te maken.

Wat voor linkteksten zijn er?

Linkteksten komen in verschillende soorten en maten. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende:

  1. Naakte link: een volledige URL uitgeschreven als link, inclusief https en alle tekens (https://www.google.nl/)
  2. Exacte match: de tekst van je link is precies hetzelfde als het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden
  3. Gedeeltelijke match: de tekst van je link bevat het zoekwoord, maar ook andere woorden
  4. Algemene link: teksten zoals ‘lees hier’ of ‘klik hier’, zonder duiding van de link zelf
  5. Merklink: een link naar de website van een merk, zoals Facebook, LinkedIn of Google.
  6. Alt tekst: bij een link in een afbeelding leest Google de alt tekst als anchor link

Werken al deze soorten linkteksten even goed? Nee, helaas. De naakte link en algemene link doen weinig voor je SEO. De exacte match werkt wel, maar brengt ook gevaar met zich mee. Google kan namelijk denken dat je je zoekwoord probeert te spammen om beter gevonden te worden. En dat brengt een straf met zich mee.

De gedeeltelijke match daarentegen werkt wél goed om beter vindbaar te zijn. Het geeft informatie over het zoekwoord van de pagina, zonder de indruk te wekken dat je de zoekresultaten wilt manipuleren. Ook de merklink is altijd een goed idee: het laat de zoekmachine zien dat je doorverwijst naar betrouwbare bedrijven.

De alt tekst is een bijzondere. Deze werkt namelijk alleen als het voor een lezer duidelijk is dat het plaatje een link bevat. Denk bijvoorbeeld aan de downloadknop van een e-book of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Plaats je een link achter een foto die er alleen staat ter illustratie, dan lijkt het al gauw op spam. Links achter afbeeldingen helpen je SEO alleen als je ze logisch inzet.

Tips voor goede anchor texts

Nu je weet welke anchor teksten er zijn en wat ze doen voor SEO, is het tijd om ze te gaan schrijven. Hoe pak je dat slim aan? Met deze tips maak jij linkteksten van hoge kwaliteit:

Tip 1: Maak het relevant

SEO draait om het helpen van je lezer. De link die je in je blog plaatst, moet daarom boven alles relevant zijn. Gebruik voor de linktekst één of twee woorden uit de titel van de pagina waar je naar verwijst. Zo herkent Google de content en kent de zoekmachine meer waarde toe aan je link. Datzelfde geldt voor je lezer.

Tip 2: Varieer

Hoe leuk is het om telkens dezelfde linktekst te lezen? BOOORINGGG. Wissel daarom je linkteksten af. Gebruik de ene keer een verwijzing naar een merk, en de andere keer een gedeeltelijke match met het zoekwoord. Zo maak je de lezer én Google blij.

Tip 3: Gebruik Google suggesties

Bij het bepalen van je ankertekst, kun je gebruik maken van de suggesties van Google. Ga naar je browser, typ een zoekvraag (bijvoorbeeld: anchor text) en kijk welke suggesties er boven komen drijven. In dit geval zijn dat onder andere ‘SEO’, ‘betekenis’ en ‘link’. Door deze woorden in je linktekst te zetten, laat je Google weten dat jouw link relevant is voor deze zoekvraag.

Linkteksten gebruiken voor SEO

Linkteksten worden vaak vergeten als het gaat om SEO. Houd jij hier wel rekening mee, dan neem je een voorsprong op je concurrentie. En waarom niet? Linkteksten zijn makkelijk en eenvoudig te schrijven, waardoor ze de winst zeker waard zijn.

Nog een laatste bonustip: zorg ervoor dat links buiten je website altijd openen in een nieuw tabblad. In WordPress doe je dit door bij het invoeren van de link op het tandwiel te klikken.

Link toevoegen wordpress linkteksten

Op het scherm dat zich dan opent, selecteer je ‘open link in nieuw tabblad’.

Link openen nieuw tabblad

Mensen die op je link klikken gaan dan automatisch naar een nieuw tabblad, zodat ook jouw blog open blijft staan.

Bij interne links raad ik af om ze te openen op een nieuw tabblad, tenzij je er een goede reden voor hebt. Mensen vinden het namelijk ook al snel irritant als er veel tabbladen openstaan. Dat wil je voorkomen.

Ga je deze tips voor linkteksten toepassen? Ik ben benieuwd!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!