Tekstschrijver google mijn bedrijf zzp freelancers social media inspiratie

Stappenplan: zo zie je welke pagina’s je lezers bezoeken via Google


Als je een eigen website hebt, ben je natuurlijk benieuwd hoe bezoekers op je site terechtkomen. Met Google Analytics kom je hier (gratis) achter. Toch blijven sommige dingen – tenzij je gebruikmaakt van dure tools – een raadsel. Zoals de zoekwoorden waarmee mensen je vinden. Met een omweg kun je echter ontdekken welke pagina’s mensen via Google bezoeken. Zo weet je alsnog welke pagina’s of blogs populair zijn. Volg dit stappenplan om erachter te komen.

Stap 1: Achterhaal via welke kanalen bezoekers binnenkomen

Er zijn grofweg 6 manieren om op een website terecht te komen:

  1. Direct, door te URL in te typen
  2. Organic, via een zoekopdracht in Google, Yahoo, Bing of een andere zoekmachines
  3. Referral, via een link op een andere website
  4. Social, via een post of link op social media
  5. Email, via een link in een nieuwsbrief of andere mailing
  6. Paid, door te adverteren

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden, maar in dit artikel zijn we alleen geïnteresseerd in de bezoekers die via een zoekmachine op je website terechtkomen. Ofwel: organisch verkeer.

Om deze getallen in Google Analytics te vinden, ga je eerst naar Rapporten > Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen.

Google analytics kanalen

Als je dit scherm opent, zie je via welke van de bovengenoemde kanalen bezoekers op jouw website komen.

Ga scherm kanalen

Bij mij komt het overgrote deel van mijn bezoekers dus via Google. Zo te zien heb ik mijn social media flink laten versloffen in de afgelopen maanden, want daar komt niemand via binnen.

Stap 2: Bekijk je organische verkeer

De grote vraag is natuurlijk hoe bezoekers via Google je vinden. Klik daarvoor in dit scherm op ‘Organic Search’. Je krijgt dan het volgende te zien:

Ga organic not provided

De term (not provided) betekent dat Google Analytics je geen informatie geeft over de gebruikte zoektermen. Soms staan hier wel een paar woorden, maar dat is slechts een paar procent van het totale aantal bezoekers. Helaas, nu weet je nog niks. Toch hoef je je zoektocht nog niet op te geven.

Stap 3: Ontdek de bestemmingspagina

Door te kijken op welke pagina bezoekers via Google terechtkomen, kun je ontdekken welke delen van je site goed scoren in Google. Je komt hierachter door boven de tabel op ‘Bestemmingspagina’ te klikken. De tabel die tevoorschijn komt, ziet er als volgt uit:

Ga bestemmingspagina

Zoals je ziet krijg je een overzicht van de URL’s die mensen bezoeken via Google. Bij mij steekt dit blog over LinkedIn er met kop en schouders bovenuit. Deze scoort dus goed. En inderdaad: als ik zelf Google op ‘Bedrijfslogo op LinkedIn profiel’, komt mijn site als eerste zoekresultaat na de samenvatting.

Google linkedin

Als ik Google op ‘woorden schrappen’ – de pagina die als een-na-beste scoort – dan sta ik op de vierde plek. Logisch dat ik daar minder bezoekers op binnenhaal. Hier is dus werk aan de SEO-winkel om het blog een plek (of drie) hoger te krijgen.

Google Analytics om de tuin leiden?

Natuurlijk zijn er wel opties om je zoekwoorden te achterhalen. Privacy wordt echter steeds belangrijker, en daarmee is deze data minder makkelijk toegankelijk. Door naar je bezochte pagina’s te kijken en zelf logisch na te denken, kun je er toch achter komen via welke termen mensen jou vinden. Zo kun je verdere actie ondernemen om een hogere positie te krijgen in de zoekmachines.

Zelf deed ik dit al eerder met mijn blog over je bedrijfslogo op je persoonlijke LinkedIn-profiel. In de eerste instantie had ik dit simpelweg geschreven omdat ik niet kon vinden hoe je als zzp’er je logo op LinkedIn plaatst. Eerlijk is eerlijk: veel moeite had ik hier niet in gestoken. Maar toen ik zag dat dit veruit mijn best scorende blog was, ben ik er opnieuw naar gaan kijken. Ik heb screenshots toegevoegd, de uitleg verduidelijkt en extra aandacht besteed aan de SEO.

Het resultaat is dat ik het aantal bezoekers op deze pagina ruim heb verdubbeld en soms zelfs bedankjes krijg op LinkedIn voor mijn blog! Kijk, dat is de moeite waard.

Wil je zelf beginnen met bloggen om meer bezoekers binnen halen? Neem dan gerust contact met me op.

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief