SEO-weetjes uitgaande links

SEO-weetjes: uitgaande links


In SEO-land is linkbuilding al jaren een bekende term. In het kort houdt dit je andere websites vraagt om een link te plaatsen naar jouw pagina’s of blogs. Dit draagt bij aan het verbeteren van je positie in zoekmachines.

Wat mensen vaak vergeten is de andere kant van linkbuilding: zelf vanuit je eigen website naar bronnen met autoriteit verwijzen. Ook deze vorm van linkbuilding voegt waarde toe aan je eigen website. Groot voordeel: uitgaande links heb je helemaal zelf in de hand, waardoor het veel makkelijker is om jezelf op dit gebied te verbeteren.

Daarom in deze editie van SEO-weetjes: uitgaande links.

Wat zijn uitgaande links?

Eigenlijk zegt de term het al: uitgaande links zijn links vanaf je eigen website naar de website van een ander. Het maakt niet uit of dit een website, sociaal platform of zoekmachine is. Zolang de links mensen van je website af leiden, vallen ze onder de uitgaande links.

In het Engels noemen we uitgaande links outbound links. Meestal gebruik je deze outbound links voor bronverwijzing of om meer context te geven over het onderwerp waar je over praat. Zo kunnen mensen die meer achtergrondinformatie willen over het onderwerp waar je over schrijft, deze websites zelf bezoeken.

Waarom zijn uitgaande links belangrijk voor SEO?

Autoriteit is één van de pijlers in het zoekbeleid van Google. Wie een hoge autoriteit heeft, krijgt automatisch een betere positie in Google. Hoewel je score hierop van veel factoren afhangt, zijn externe links een goede manier om jezelf meer autoriteit te geven.

Als je namelijk laat zien dat je de moeite neemt om naar bronnen te verwijzen, dan vermoedt Google dat je zelf ook betrouwbaar bent. In een tijd waarin fake news hoogtij viert is linkbuilding een onmisbaar onderdeel van een goede SEO-strategie.

Verwijzen naar websites met autoriteit

Natuurlijk is het als je naar buiten verwijst wél belangrijk om dat naar een betrouwbare partij te doen. Maar waar op de universiteit alleen wetenschappelijke bronnen waren toegestaan, zijn de SEO-goden ons gelukkig wat soepeler gezind. Toch blijft het slim om te verwijzen naar bronnen met autoriteit.

Schrijf je over SEO – zoals ik nu doe – dan zijn dat bijvoorbeeld Yoast, Neil Patel of Moz. Allemaal zijn ze al jarenlang koplopers op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. En allemaal hebben ze een rijke kennisbank met interessante artikelen over alles wat met SEO te maken heeft. Voordat ik ergens over schrijf, hebben zij dat waarschijnlijk al gedaan.

Deze bronnen zijn daarom voor mij ideaal om jou als lezer wat meer context te geven. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten, want zoals vaak bij SEO geldt ook hier: hoe beter je je lezer helpt, hoe beter Google je waardeert. Lezer blij, zoekmachine blij.

Zorgvuldig naar buiten verwijzen

Ondertussen is het wel goed om in de gaten te houden hoe vaak je naar buiten verwijst. Een pagina met té veel links naar buiten – tot het punt waarop het niet meer natuurlijk overkomt – straft Google genadeloos af.

Forceer jezelf dus niet om uitgaande links toe te voegen. Het heeft geen zin om extra bronnen op te zoeken, met als enige reden om er voor je SEO naar te verwijzen.

Anders dan vroeger krijgt echtheid voorrang op SEO-trucs. Google is namelijk inmiddels zelf slim genoeg om de SEO-tactieken te omzeilen.

Uitgaande links officiële SEO-factor?

De grote vraag die SEO-specialisten stellen, is of uitgaande links een officiële rankingfactor zijn. Hoewel Google hier geen direct antwoord op geeft, lijkt het zeker (positieve) invloed te hebben.

Wat Google namelijk wel zegt, is dat outbound links bijdragen aan de autoriteit van een pagina. En laat autoriteit nu één van de belangrijkste bepalers van een goede SEO-positie zijn.

Plaats jij uitgaande links? Ga je dit doen na het lezen van dit blog? Ik ben benieuwd

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!