Portfolio-update: tweede helft 2023 (en een stukje 2024)


Vele woorden verlieten mijn pen (nou ja, toetsenbord) de afgelopen maanden. Tijd voor een kijkje in mijn werk van de afgelopen tijd!

Nieuwe opdrachten

Traditiegetrouw begin ik met de nieuwe opdrachten die in deze periode binnenkwamen. Een overzicht:

Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

De eerste was het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Zij kennen subsidies toe aan organisaties die nieuws brengen. Voor deze specifieke opdracht ging het om een subsidie voor onderzoeksjournalistiek. Ze zochten een tekstschrijver die kon schrijven op taalniveau B1. Het almachtige internet wees ze naar mijn website. De vraag: kun jij onze juridische brieven omzetten naar prettig leesbare brieven op taalniveau B1?

Mijn antwoord? Ja, dat kan ik. En dus ging ik aan de slag met het structureren, vertalen en samenvatten van de – ook voor mij – lastig te begrijpen brieven. Het resultaat waren heldere brieven die vanaf de eerste zin duidelijk vertellen wat de boodschap is. Feedback van de opdrachtgever: “Mijn collega’s en ik hebben de brieven met veel plezier gelezen. De informatie komt in de brieven nu veel beter tot zijn recht.”

Daar doen we het voor.

Growficient

Deze nieuwe opdrachtgever kwam eveneens bij mij terecht na een zoektocht in Google. Growficient maakt sensoren voor de glasteelt, waarmee telers exact kunnen meten hoeveel water en voeding er nog in hun substraat zit, en wat de temperatuur is. Essentiële informatie om de tomaten, paprika’s en andere gewassen te laten groeien.

Voor Growficient schrijf ik klantverhalen en nieuwsberichten. Bijvoorbeeld deze, over de introductie van een nieuwe functionaliteit voor telers. Of dit artikel, waarin Growficient een nieuwe collega voorstelt.

Voor mij weer een interessante nieuwe branche om me in te verdiepen!

Elektrolas

Elektrolas leerde ik kennen via een interview dat ik hield voor Hello New Day. Voor de rubriek Elke Dag Beter interviewde ik eigenaar Joost van den Hooven. Het interview lees je hier. Na afloop nam Joost nog contact op om te vragen of ik ook voor Elektrolas wilde schrijven. Jazeker!

Na een rondleiding door het bedrijf – en het nieuwe Cobotcentrum – interviewde ik Joost en twee collega’s over de innovaties binnen dit mooie lasbedrijf. De artikelen zijn o.a. gedeeld in de nieuwsbrief van Elektrolas.

Wederom: een mooie branche om me in te verdiepen. Juist de afwisseling is wat mijn werk zo leuk maakt.

Alliantie Digitaal Samenleven

Toegegeven: officieel werkte ik al eerder voor deze opdrachtgever. Destijds voor één opdracht. Sinds dit najaar mag ik vaker op pad voor deze mooie organisatie. De Alliantie heeft als doel om Nederland toegankelijk te houden. Nu steeds meer zaken digitaal geregeld worden, is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Voor de Alliantie werkte ik aan verschillende opdrachten:

  • Jubileumpublicatie: voor dit tijdschrift ter ere van het 5-jarige bestaan van de Alliantie, interviewde ik diverse ervaringsdeskundigen over waar zijn online tegenaan lopen. Denk aan een slechtziende man die aanvragen moet doen op websites die nauwelijks toegankelijk zijn. Of een laaggeletterde vrouw die moeite heeft om de moeilijke woorden die we digitaal gebruiken te begrijpen. Het resultaat verschijnt later dit jaar.
  • Koplopergemeenten: de Alliantie werkt samen met verschillende gemeenten om digitale toegankelijkheid te verbeteren. Deze zogenaamde Koplopergemeenten komen elke twee maanden samen om hun ervaringen te delen. Ik ben aanwezig bij deze bijeenkomsten en breng verslag uit. Dit artikel is er één van.
  • Digitaal Meedoen Pakket: je kunt het je bijna niet voorstellen, maar in Nederland zijn er nog steeds mensen die thuis geen internetaansluiting hebben. Voor die mensen riep de Alliantie het Digitaal Meedoen Pakket in het leven. Elske is één van de gebruikers van dit pakket. Ze deelde haar verhaal met mij. Ook sprak ik met Digiwijs, de gemeente Westerkwartier en Freedom Internet over hun bijdrage aan het project.
  • Dag van de Digitale Inclusie: op 27 november vond in het Mediamuseum Beeld en Geluid de Dag van de Digitale Inclusie plaats. Hier ontmoeten professionals en ervaringsdeskundigen elkaar om in gesprek te gaan over hun struikelblokken. Ik was erbij om verslag te doen van de verschillende sessies. De resultaten komen later online.
  • Oneindig Online: wat gebeurt er met je online leven als je doodgaat? Een vraag waar (te) weinig mensen bij stilstaan. Om het bewustzijn van digitale nalatenschap te vergroten, riep de Alliantie Oneindig Online in het leven. Voor deze website interviewde ik verschillende nabestaanden over het regelen van digitale nalatenschap. Bijzonder om deze verhalen te mogen uitwerken tot een artikel. Ook deze interviews verschijnen binnenkort online.

Vaste opdrachtgevers

Dan over naar de bestaande opdrachtgevers, want ook die wisten me gelukkig goed te vinden de afgelopen maanden.

Hello New Day

Voor Hello New Day klim ik inmiddels al zo’n 9 jaar in de virtuele pen. En ook afgelopen maanden deed ik dat. Zo schreef ik over communicatie met stakeholders, het werken aan je interne processen als bedrijf en hoe je kunt leren om beter te leren.

Ook rolden er interviews van de lopende band. Bijvoorbeeld met Kristian van Drimmelen, die er ooit van droomde op F16-piloot te worden en nu aan de luchtvaarttransitie werkt. En met Marieke den Rooijen, die er juist niet van droomde om voor zichzelf te beginnen maar nu een succesvol eigen bedrijf heeft. Ook de carrière van Kees Jan ’t Mannetje verliep anders dan hij zelf had verwacht, maar dan in positieve zin.

Niet alleen leuk om deze verhalen op te schrijven, maar vaak ook leerzaam voor mezelf.

CAMINO

Via Hello New Day schrijf ik ook voor CAMINO. Dit Fieldlab is bezig om onderhoud aan de infrastructuur beter voorspelbaar te maken. Dit doen ze door bedrijven, overheid en onderwijs in proeftuinen samen te laten werken.

Een mooi voorbeeld is de Proeftuin Zeelandbrug. De langste brug van Nederland kent gelukkig weinig storingen, maar als er één is, dan heeft dat meteen grote consequenties. En dus vond de Provincie Zeeland het een goed idee om te onderzoeken wat conditiemonitoring voor de brug kan betekenen.

In 2023 is het project met succes afgerond. Om de lessen breder te delen, mocht ik een magazine schrijven over de proeftuin. Hiervoor interviewde ik de diverse betrokken partijen en werkte ik de artikelen uit. Het resultaat volgt (hopelijk) snel.

Zelfstroom

Mogen we nu wel of niet salderen? Hoe zit het met de extra kosten die energieleveranciers rekenen voor zonnepanelen? En de prijzen die zakken, wat moeten we daarmee? De zonnepanelenbranche was de afgelopen maanden flink in beweging.

Om de ontwikkelingen te duiden, schreef ik voor Zelfstroom diverse blogs. Bijvoorbeeld over de dalende prijzen van zonnepanelen. En het feit dat Zelfstroom al 5 jaar een B Corp is.

Ook sprak ik met Emily-Jane van Leven Zonder Afval. Ondanks een dure verbouwing kon ze toch zonnepanelen laten plaatsen dankzij het huurconcept van Zelfstroom. Medewerker Bahram vertelde over de weg die hij bij Zelfstroom heeft afgelegd en noemde het bedrijf zelfs de beste werkgever die hij heeft gehad.

Wederom leuke verhalen!

Noshirt

Elke week een nieuwsbrief, diverse blog én een grote Green Friday campagne. Daar was ik de afgelopen tijd mee bezig voor Noshirt. Laten we beginnen met die laatste, want daarvoor schreef ik twee blogs. Eén over het goede doel van het jaar en één met tips om het hoofd koel te houden tijdens de Black Friday-gekte.

Daarnaast introduceerde Noshirt verschillende nieuwe items. Bijvoorbeeld het Women Dry-ondershirt, dat perfect van pas komt in deze situaties. Ook voegde het merk een nieuw materiaal toe aan de collectie: Merinowol. In dit blog zette ik de voordelen van deze zachte wolsoort op een creatieve rij.

Toch was het leukste nog wel dit compliment dat bij de klantenservice binnenkwam: Complimenten voor jullie mailings, ze zijn erg origineel. De mail na Black Friday was leuk: ‘bedankt dat je niks hebt gekocht’ en die ‘boxershort vol beloften’, tja, wat zal ik daar nou eens van zeggen 🙂 

Daarop zeg ik ook: smile 🙂

Van de Looy

Naast schrijven houd ik ook voor sommige klanten hun social media bij. Bijvoorbeeld voor Van de Looy. Met drie bedrijven (een schilders-, glas- en betonbedrijf) met ieder een eigen LinkedIn, Facebook én Instagram-account is dat geen kwestie van een paar minuten.

Extra leuk als de posts dan de nodige mensen weten te bereiken. Met ruim 600 volgers behaalt Schildersbedrijf Van de Looy met elke post tussen de 1.000 en 2.000 weergaven. Een score waar veel grote bedrijven jaloers op zijn.

Dat was ‘m weer

Een kleine greep uit m’n werk van de afgelopen tijd. Meer weten of je eigen bedrijf aan deze rij toevoegen? Stuur een mail naar info@donnavandeven.nl, dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief