Tekstschrijver google mijn bedrijf zzp freelancers social media

Zo plaats je altijd creatieve content op je social media


Herinnert Facebook je regelmatig subtiel aan het feit dat je volgers ‘al een tijdje niets van je hebben gehoord’? Grote kans dat je steeds op het laatste moment probeert te bedenken wat je nú weer moet plaatsen. Daarom vind je in dit artikel creatieve ideeën voor je social media. Tip: plaats ze meteen in je contentkalender, zodat je hier veel minder omkijken naar hebt.

#1 Inhaken op de actualiteit

Wat het altijd goed doet, zijn posts die inhaken op de actualiteit. Soms moet je hiervoor snel handelen (denk: een nieuwsfeit), maar heel vaak is de actualiteit ook te plannen. Zo kun je al maanden van tevoren brainstormen over je content op feestdagen en hoeft die hilarische 1 april-grap écht niet bedacht te worden op 31 maart.

Geen inspiratie? Check dan bijvoorbeeld de website fijnedagvan.nl. Hier vind je op elke datum welke ‘dagen’ er worden gevierd. Denk aan de Dag van de Secretaresse, de Houd-het-Schoon Dag of de Internationale Dag van de Slaap. Ja, die bestaat echt.

#2 Vaste rubrieken

Klinkt tegenstrijdig, is het niet. Door te werken met vaste rubrieken, maak je makkelijker creatieve content. Doordat je werkt binnen een kader, is het makkelijker om met nieuwe ideeën te komen. Voorbeelden van vaste rubrieken zijn:

  • Medewerker Maandag: stel iemand uit je team voor
  • Dolle Dinsdag: geef (veel) korting op een populair product
  • Doe-het-zelf Donderdag: een handige tip om je product / dienst te gebruiken
  • Friday Fact: deel een leuk feit over iets uit je branche
  • One for the Weekend: het leukste uitje om dit weekend te doen

Natuurlijk zijn er nog veel meer rubrieken te bedenken. Zit je in de woonbranche, dan kun je bij het begin van elk seizoen de hipste woontrends delen. Meer thuis in de marketing? Deel dan je Marketingtip van de Maand. De financiële branche kan elke week een bespaartip delen, terwijl de klussector ingaat op de meest gemaakte klusfouten door beginners. En ga zo nog maar even door…

#3 Vraag het je klanten

Je zit op social media voor je klanten, dus waarom zou je hen niet betrekken bij je content? Dat kun je doen op twee manieren:

a. Laat klanten hun mening geven

Maak een poll met twee of drie opties – bijvoorbeeld over merken die je verkoopt – en laat je klanten reageren met een emoticon (op Facebook) of door een letter in de reacties te plaatsen. Op Instagram zie je soms ook dat pagina’s zelf reageren op hun foto’s met de tekst ‘Gebruik mij als *optie A* knop. De reactie die vervolgens het meeste likes verzamelt, is de keuze van de bezoeker.

b. Deel de ervaringen van tevreden klanten

Niets is krachtiger dan (virtuele) mond-tot-mondreclame. Vraag je klanten om een review achter te laten op de pagina, en deel de mooiste complimenten in een post. Ook leuk: laat klanten foto’s insturen met jouw product en post ze op je tijdlijn.

#4 Memes en GIFjes

Heb je een jongere doelgroep of leent je pagina zich voor wat luchtig vermaak? Ga dan los met memes en GIFjes. Je kunt natuurlijk gebruik maken van bestaande memes, maar ze zijn ook makkelijk zelf te maken. Zo biedt de website iloveimg.com de mogelijkheid om eigen foto’s te gebruiken voor je meme, of kun je zelf je eigen tekst toevoegen aan een populaire, bestaande meme.

Meme social media content

Ook op giphy.com kun je kiezen tussen werken met bestaande gifjes of zelf een gifje maken. Dat laatste doe je door een serie foto’s te uploaden of een stukje video te pakken. Eén van de bekendste gifjes op dit moment is ongetwijfeld de doventolk die uitbeeld dat we NIET moeten hamsteren.

via GIPHY

#5 Geef iets gratis weg

Dit doet het altijd goed (en niet alleen bij Nederlanders): gratis dingen weggeven. Doe geen ‘like-en-win-acties’ – daar straft social media je voor – maar bedenk een leuke manier om mensen te betrekken.

Loof bijvoorbeeld een prijzenpakket uit voor degene die om een bepaalde tijd het minste aantal likes op zijn of haar reactie heeft. Gegarandeerd dat hier een leuke wedstrijd uitrolt. Of geef een goodie van je bedrijf (stok kaarten / dartpijltjes / bonbons met je logo) weg aan iedereen die een foto van jouw product deelt. Uiteraard met je hashtag en naamsvermelding erbij.

#6 Werk samen met de klantenservice

Wie weet er beter welke vragen er leven onder je klanten, dan de mensen die hen elke dag spreken? Precies. Klop daarom als je je contentkalender maakt zeker eens aan bij de klantenservice. Vraag hen naar veelgestelde vragen en werk de antwoorden hierop uit. Deze deel je vervolgens elke week op je social media.

Een ander idee is om de klantenservice te laten brainstormen over de gekste vraag die ze ooit hebben gehad. Vooral de mensen die al lang bij je bedrijf werken, hebben ongetwijfeld wat mooie anekdotes paraat. Deel ze online en laat je volgers meegenieten van de perikelen die de klantenservice meemaakt. Uiteraard blijft degene die deze vraag stelde anoniem.

#7 Ga het gesprek aan

Als je het goed doet, komen er reacties op je posts. Probeer hier zoveel mogelijk gehoor aan te geven. Dat kan al door te reageren met een simpele emoticon. Het grote voordeel hiervan is dat je volgers het gevoel hebben dat ze echt betrokken zijn bij je bedrijf. En voor jou? Grote kans dat die reacties je weer inspiratie geven voor nieuwe posts.

Ook goed is om te zoeken naar mensen of bedrijven die over je praten. Zo geeft Instagram je de mogelijkheid om een hashtag te volgen. Zie je dat iemand jouw hashtag gebruik, dan kun je op die post reageren. Extra voordeel is dat je misschien wel fans of ambassadeurs van je merk ontdekt. Dat kan zomaar het begin zijn van een samenwerking.

Tijd om je contentkalender te maken

Inspiratie opgedaan voor je eigen content? Zet je ideeën dan meteen in de contentkalender. Het is mij al meer dan eens overkomen dat ik een briljant idee bedacht, om me er een paar uur later niets meer van te herinneren… Ik gok dat ik niet de enige ben 😉

Zorg in je kalender voor genoeg afwisseling. Elke week een feit delen, zonder dat je andere posts plaatst, wordt al snel saai. Dagelijks een nieuwe meme? Grappig als je een meme-pagina bent, maar niet als je als bedrijf serieus genomen wilt worden. Balans is het sleutelwoord.

Is je contentkalender eenmaal af, dan is het een kwestie van input verzamelen, inplannen en monitoren. Hoe plaats jij content op je social media? En welke reactie krijg je hierop? Ik ben benieuwd!

Ook interessant:

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!