online reviews verzamelen google mijn bedrijf

SEO-weetjes: reviews vervangen mond-tot-mondreclame


De beste manier om erachter te komen of een bedrijf goed werk levert, is via mond-tot-mondreclame. Als de buurman / je achternicht / oud-collega tevreden is, dan zal het wel goed zijn toch? Dat klopt.

Maar in een wereld waar we de helft van ons leven online doorbrengen, is mond-tot-mondreclame niet altijd meer mogelijk. Daarom zijn online reviews in het leven geroepen. Die doen hetzelfde als je kennis of verre vriend. Namelijk: je een idee geven van de kwaliteit van een bedrijf.

Google waardeert deze 21e-eeuwse vorm van mond-tot-mondreclame enorm. En daarom is het een belangrijke factor om mee te nemen in je SEO-activiteiten. In dit artikel lees je er meer over.

Wat zijn online reviews?

Reviews zijn de – meestal korte – meningen die mensen achterlaten op een platform. Vaak bestaan ze uit een aantal sterren dat de ervaring weerspiegelt en een korte toelichting van de schrijver van de review. Soms zitten er ook foto’s bij.

Bekende reviewsites zijn Trustpilot, WebwinkelKeur en Klanten Vertellen. Allemaal bieden ze een platform waar mensen hun ervaringen met bedrijven kunnen delen. Ook sociale media zoals Facebook en Google Mijn Bedrijf bieden de mogelijkheid om reviews achter te laten.

Wat doen reviews voor je SEO?

Kort gezegd zijn positieve reviews goed voor je vindbaarheid en negatieve slecht. Om erachter te komen hoe dit zit, is het handig om wat meer te weten over de principes achter zoekmachines. Ik ga hier uit van Google, maar andere zoekmachines werken grotendeels hetzelfde.

Een aantal jaar geleden introduceerde Google het EAT-algoritme. Dit staat voor Expertise, Autoriteit en Trust (vertrouwen). Bedrijven die op deze punten goed scoren, krijgen een hogere positie in de zoekresultaten.

Online reviews bevinden zich op het gebied van dat laatste: vertrouwen. Het is voor Google onmogelijk om te achterhalen om elk bedrijf met een website te bezoeken om te kijken of het betrouwbaar is. Daarom hecht de zoekmachine waarde aan de mening van anderen: echte klanten van het bedrijf.

Hoe weten we dat recensies de zoekresultaten beïnvloeden?

De eerste aanwijzing dat reviews van belang zijn voor je positie, is dat Google het aantal sterren in de zoekresultaten toont. Zoek maar eens op ‘kapper [woonplaats]’. Grote kans dat je bovenaan bedrijfspagina’s te zien krijgt die meerdere beoordelingen hebben. Positieve welteverstaan. Bedrijven met negatieve beoordelingen zijn juist veel lastiger te vinden.

Ook als je verder scrolt zie je – in de zoekresultaten met links – bij sommige websites sterren staan. Daarachter vind je informatie over de beoordeling, hoeveel mensen een review hebben gegeven en op welk platform ze dat deden.

Het is duidelijk: Google hecht waarde aan reviews.

Daarnaast hebben verschillende SEO-experts onderzoek gedaan naar de invloed van reviews op de positie in zoekresultaten. Zo ontdekte Moz dat bij een zoekopdracht op ‘beste restaurant [stad]’, alleen de bedrijven met meer dan 100 reviews een kans hadden om in de top 3 te komen. Bij kleinere steden is dit aantal waarschijnlijk minder, maar het zegt wel wat over het belang van reviews. Oh ja: de minimale score van deze restaurants die goed scoorden was 4.1 uit 5 sterren. Positief dus.

Tot slot verwijderde Google een aantal jaar geleden anonieme beoordelingen van het platform. Bedrijven die hierdoor veel reviews verloren, zakten van de ene op de andere dag twee posities (of meer) in de zoekresultaten.

Dus ja: recensies zijn belangrijk.

Waarom zijn online reviews goed voor SEO?

Zoals gezegd zijn reviews de enige manier voor Google om te achterhalen of je bedrijf betrouwbaar is. Maar er zijn meer redenen waarom reviews je SEO helpen. Zo gebruik mensen vaak belangrijke zoekwoorden voor je bedrijf in hun beschrijving. Stel: iemand laat een review achter waarin staat dat diegene een lekkere ‘vegan pizza’ heeft gegeten bij je restaurant. De volgende keer dat iemand zoekt naar een vegan pizzeria in je omgeving, komt jouw website naar boven.

Ook echte mensen (je zou ze bijna vergeten ;-)) worden blij van reviews. Zo ontdekte Bright Local in hun onderzoek dat 97% van de mensen online reviews leest over lokale bedrijven. 85% van de mensen vindt dit type beoordelingen net zo betrouwbaar als ouderwetse mond-tot-mondreclame. En bij 3 van de 4 mensen zorgt een positieve review ervoor dat ze een bedrijf meer vertrouwen dan zonder deze review.

En omdat Google de mening van ‘echte mensen’ waardeert, zijn reviews ook om die reden belangrijk voor je vindbaarheid.

Hoe verzamel je reviews op Google?

Nu je weet hoe belangrijk reviews zijn voor SEO, kun je natuurlijk niet wachten om ze te gaan verzamelen. Maar hoe? Geen zorgen, I’ve got you covered. Over het verzamelen van Google-reviews schreef ik namelijk al eerder een blog.

De meeste klanten schrijven niet uit zichzelf een review. Vraag er daarom actief naar. Maar de link bijvoorbeeld onderdeel van je mailhandtekening, zet ‘m in de factuurmail of stuur een appje waarin je je klant bedankt en vraagt om een beoordeling achter te laten.

Verkoop je producten in een webshop, dan kun je het reviewproces onderdeel maken van je aftersales. Stuur bijvoorbeeld een week nadat de klant het product heeft ontvangen een mail met de vraag om een review te geven. Zet je daar een leuke korting voor de volgende aankoop tegenover, dan is de kans nóg groter dat ze gehoor geven aan je oproep.

Hoe ga je om met negatieve beoordelingen?

Hoewel je natuurlijk hoopt op enkel lovende woorden, zijn er altijd mensen die niet tevreden zijn met je product of dienst. Ontvang je een negatieve review? Reageer hier dan altijd professioneel op. Zeg bijvoorbeeld dat je het probleem vervelend vindt en bied aan om samen te zoeken naar een oplossing. Houd het wel kort en zet het gesprek ergens anders voort, zodat je de inhoudelijke discussie buiten de reviews houdt.

Niet alleen help je hier je ontevreden klant mee, je laat ook zien aan andere mensen die de review lezen dat je goed omgaat met klachten. Ondanks de lage rating, bouw je hiermee toch wat meer vertrouwen op richting mensen die de negatieve beoordeling lezen.

Bovendien blijkt uit een (wat ouder) onderzoek van socialmedia-expert Mack Collier dat van mensen die een reactie ontvangen op hun negatieve review, 33% hun beoordeling daarna veranderde in een positieve. Nog eens 34% verwijderde de negatieve review. Ook voor het verbeteren van je totale score helpt het dus om goed te reageren op een slechte review.

Moet je reageren op positieve reviews?

Zoals gezegd is het goed om op een negatieve review te reageren. Maar wat doe je met positieve beoordelingen? Hetzelfde, als je het mij vraagt. Dat is trouwens hetzelfde advies als Google geeft op de support-pagina voor Google My Business.

Door te reageren op reviews, laat je zien dat je de mening van klanten waardeert. Zo vergroot je de kans dat ze in de toekomst nog een keer bij je terugkomen. En om nog eens terug te komen op het aspect vertrouwen: een bedankje op een positieve reactie laat zowel je potentiële klanten als Google weten dat je betrouwbaar bent als bedrijf.

Heb jij al geprobeerd om reviews te verzamelen? Waar liep je tegenaan? Laat het me weten! 

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief