bouncerate seo-weetje

SEO-weetjes: bouncerate


Bezoekers naar je website krijgen is één ding, ze daar houden is een heel andere opgave. Toch is het voor je online succes belangrijk dat mensen je website niet na één seconde alweer verlaten. Daarom zeggen veel SEO-kenners: houd je bouncerate laat. Maar hoeveel invloed heeft die bouncerate? In dit blog lees je meer.

Wat is bouncerate?

De bouncerate is het percentage bezoekers dan maar één pagina op je website bekijkt. Deze mensen vinden je in Google, klikken op de link, bekijken de pagina en verlaten de website dan weer.

Wat is bouncerate niét?

In de SEO-wereld staat een hoge bouncerate (veel mensen die maar één pagina bekijken) bekend als een negatieve invloed op je score in Google. Maar is dat wel zo? Dat is de vraag. In dit artikel maakten experts een onderscheid tussen bouncerate en andere factoren. Het percentage bounces geeft namelijk géén indicatie van hoeveel tijd mensen op je website blijven.

Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg websites die maar bestaan uit één pagina. De zogenaamde onepagers. Zij hebben een bouncerate van 100%. En toch krijgen ze vaak genoeg een goede positie in Google.

Wat betekent een hoge bouncerate?

Een groot percentage bounces kan meerdere dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Kijk maar:

Situatie #1

Mensen stellen een vraag in Google en vinden jouw website in de zoekresultaten. Ze klikken op de link, maar vinden niet het antwoord dat ze zochten. Ze keren weer terug naar Google, om daar bij het volgende resultaat wél het antwoord te vinden.

Situatie #2

Mensen stellen een vraag in Google en vinden jouw website in de zoekresultaten. Ze klikken op de link en vinden op je website precies wat ze zochten. Ze hebben antwoord op hun vraag en verlaten de website.

In beide gevallen, telt Google dit als een bounce. De bezoekers bekeken immers maar één pagina op je website. Toch is de één een tevreden bezoeker, en de ander niet. Een hoge bouncerate zegt op zichzelf daarom vrij weinig.

Het is belangrijker om te focussen op de kwaliteit van de pagina. Is die overzichtelijk? Geef je duidelijk antwoord op vragen? Is de tekst makkelijk te scannen? En kunnen mensen doorklikken naar extra informatie als ze dat willen?

Hoe verlaag je de bouncerate?

In veel artikelen lees je dat het belangrijk is om je percentage bounces zo laag mogelijk te houden. Om dat te bereiken, kun je proberen mensen naar verschillende pagina’s te leiden. Bijvoorbeeld door je informatie te verdelen over verschillende pagina’s. Ze moeten dan verder klikken, waardoor jouw bounce rate omlaag gaat.

Maar als je – zoals in situatie #2 – mensen al goed hielp met je content, dan werkt dit alleen maar averechts. In plaats van alle informatie te verzamelen op één goede pagina, heb je nu twee pagina’s van mindere kwaliteit.

En geloof mij, daar gaat je positie in Google van dalen.

Hoe belangrijk is bouncerate voor SEO?

De bouncerate op zichzelf is géén belangrijke rankingfactor voor je SEO. Wel is het goed om te kijken waar een hoge bouncerate vandaan komt:

  • Is je laadsnelheid goed? Pagina’s die (te) langzaam laden, hebben vaak een hoge bouncerate
  • Is je webdesign overzichtelijk? Als mensen niet makkelijk vinden wat ze zoeken, klikken ze weg
  • Sluit je focuszoekwoord aan bij je content? Goed scoren op een woord dat niet bij de inhoud past, heeft weinig zin

Deze punten zijn allemaal belangrijker dan de bouncerate. Verbeter je je website hierop, dan krijg je niet alleen een lagere bouncerate, maar ook over het algemeen een hogere score in Google.

Heb jij je bouncepercentage weleens geanalyseerd? Wat viel je op? Laat het me weten

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief