b1-teksten b1-tekstschrijver

Portfolio-update: eerste helft van 2022


Als ik deze portfolio-update schrijf, neem ik altijd eerst een kijkje bij de vorige. Deze keer valt het me op hoeveel er in korte tijd verandert. Laten we geen tijd verspillen: op naar die update.

Training Interview- en gesprekstechnieken

Om te beginnen dook ik in juni van dit jaar weer eens terug in de schoolbanken. Nou ja, school… De tafels van Seats2Meet in Utrecht. Daar volgde ik namelijk de training Interview- en gesprektechnieken van Frankwatching.

Ik wilde met deze training vooral toetsen of ik het goed deed. Ik heb in mijn 8 jaar als tekstschrijver misschien wel 1000 interviews gedaan – de tel heb ik niet bijgehouden – maar hier nooit een opleiding voor gevolgd. En dus ‘doe ik maar wat’.

Gelukkig bleek dat ‘maar wat doen’ al best wel in de buurt te komen van het houden van een professioneel interview 😉 Natuurlijk waren er ook veel handige tips, die ik in mijn interviews zeker ga toepassen.

Oh, en ik mocht zelf de irritante interviewkandidaat ‘de uitwijder’ zijn. Lastig om te interviewen, maar ontzettend grappig om te spelen.

Training interview en gesprekstechnieken

Nieuwe klanten

Zoals gezegd ziet mijn portfolio van dit jaar er weer anders uit dan dat van een half jaar geleden. Zo mocht ik vooral begin van dit jaar verschillende nieuwe klanten verwelkomen. Ik zet ze op een rij:

Capital Advertising

Dit reclamebureau uit Den Bosch vond mij via mijn website. Met hun (mooie!) kantoor op Industrieterrein de Brand zitten ze letterlijk op een paar minuten fietsen bij me vandaan. Ideaal.

Inmiddels heb ik verschillende opdrachten voor Capital Advertising gedaan. Zo schrijf ik elke maand de nieuwsbrief van Ideo en tikte ik de teksten voor het e-magazine van Waterschap Aa en Maas. Hiervoor interviewde ik 5 mensen die een watervriendelijke oplossing hadden toegepast. Denk daarbij aan een groen dak, wadi of infiltratiekratten. Superinspirerend en leuk om te doen! Je leest het magazine hier.

Zelfstroom

Ook uit Den Bosch en ook bij mij terechtgekomen via Google: Zelfstroom. Dit bedrijf houdt kantoor in het Paleiskwartier, vlak achter het centraal station van de stad. Zelfstroom zocht blogs met een creatieve insteek en vond mij om die voor ze te schrijven.

Voor degenen die het bedrijf niet kennen: Zelfstroom verhuurt (en verkoopt) zonnepanelen. Ze willen mensen helpen om duurzamer te leven. En dat niet alleen, want zelf zijn ze een B-Corp. Oftewel: ze zijn bewezen duurzaam bezig.

De afgelopen maanden kwamen er al verschillende blogs van mijn hand online, waaronder deze over file op het stroomnet, deze over salderen en deze over de app van het bedrijf. Daarnaast interviewde ik verschillende medewerkers over hun baan bij Zelfstroom, met dit en dit artikel als resultaat.

Van de Looy

Ook de kracht van mond-tot-mondreclame blijft in 2022 nog onverminderd sterk. Zo kwam ik bij Van de Looy glas- en schilderwerken terecht dankzij een aanbeveling van huidige klant STAY Vastgoedsupport.

Van de Looy zocht iemand om hun website en social media up-to-date te houden. Door drukte binnen het bedrijf bleef nieuws zo lang liggen dat het al lang geen nieuws meer was. Daar hebben we inmiddels verandering in weten te brengen.

Op de website staat weer vers nieuws en ook op Facebook, Instagram en LinkedIn zien volgers Van de Looy vaker voorbijkomen.

Vaste klanten

Hoewel de nieuwe opdrachtgevers hierboven stiekem ook vaste klanten zijn, mag ik onderstaande bedrijven inmiddels al wat langer in het rijtje met bestaande opdrachtgevers scharen. Komt-ie:

Hello New Day

Hello New Day en ik werken als net zo lang samen als ik voor mezelf werk. Afgelopen maanden sprak ik o.a. met Ruben Jacobs over een wereld waarin energie en grondstoffen schaars zijn, met Ward Welage van TEN Advocaten over hun 10 geboden en met eigenaar Ruben Ogink over het Innovatiekwartier in Den Bosch. Stuk voor stuk inspirerende mensen die allemaal hun best doen om elke dag beter te worden.

Fieldlab CAMINO

Ook bij CAMINO ben ik al een paar jaar betrokken en het is mooi om te zien hoe snel dit project volwassen wordt. Begin dit jaar kwam er een nieuwe stuurgroep, en met de leden daarvan sprak ik stuk voor stuk. Zo vertelde Henk Akkermans van Tilburg University dat de transitie naar voorspelbaar onderhoud vanaf nu razendsnel zal gaan en bespraken Martine van den Boomen en Lodewijk Voorhoeve van Hogeschool Rotterdam hoe ze studenten voorbereiden op die transitie. Martijn de Langen van de RET is één van de mensen die al deze techniek al succesvol toepast.

VVBHUSAN

Voor verfgroothandel VVBHUSAN kwam er weer een boel nieuwe content uit de virtuele pen. Bijvoorbeeld dit artikel over het huren van hoogwerkers. De andere blogs en referenties komen later dit jaar online. Ook dat is het handige van een stabiele samenwerking: we plannen vooruit over welke thema’s we het willen hebben, en maken dan alvast de content. Zo heeft er niemand stress, en dat is ook wat waard.

Verfland

Met dezelfde aanpak ga ik te werk voor Verfland. Het grote verschil is de doelgroep: bij VVBHUSAN schildersbedrijven, bij Verfland consumenten. Daar stemmen we de inhoud van de blogs en socialmediaposts op af. Eén van de doelen was om met de blogs een betere positie te krijgen in Google. Voor ‘verf kopen maastricht‘ is dat inmiddels gelukt. Waar we eerst onder de webshops stonden, hebben die nu het nakijken.

PFZW

Via ZB Communicatie schrijf ik inmiddels al 3 jaar mee aan Goed Bezig, het magazine voor jonge pensioendeelnemers. Afgelopen december interviewde ik hiervoor zanger Nick Schilder. Het magazine met dit interview lees je hier. Ook de andere teksten in het blad zijn grotendeels van mijn hand. Bovendien sprak ik Nick niet alleen voor het magazine, maar ook voor het online platform. Dat artikel vind je hier. De productie van de volgende editie is in volle gang, dus daarover later meer.

Overigens was er naast de serieuze zaken ook tijd om te lachen 😉

interview nick schilder tekstschrijver bn'er

tekstschrijver bn'er nick schilder

Tonone

Voor Tonone schrijf ik inmiddels een al een jaar. Onlangs introduceerde deze lampendesigner een nieuwe lamp en kleur: de Bella in Ice Blue. Voor de lancering schreef ik het persbericht en de productteksten die horen bij de Bella. In de stijl van Tonone, maar tegelijkertijd SEO-proof. Altijd leuk om voor dit creatieve bedrijf aan de slag te gaan.

Tonone bella ice blue persbericht tekstschrijver

Op naar de rest van 2022

Terwijl ik dit schrijf, heb ik nog even te gaan tot mijn vakantie. Daarna meld ik me vanzelf weer hier (of ergens anders). Tot de volgende update!

Ook interessant

Gratis marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief