projecten eerste maanden ondernemer nieuwsbrief

Zo verstuur je een goede (en snelle) nieuwsbrief als zzp’er


Je ambities waren zo goed: ik ga elke week een nieuwsbrief sturen als ik voor mezelf werk. Maar de praktijk? Die laat waarschijnlijk zien dat het toch best lastig is om aan je eigen verwachtingen te voldoen. De klanten gaan immers voor. Toch is het belangrijk om als zzp’er een nieuwsbrief te versturen. Hoe zorg je ervoor dat je dat in alle drukte toch doet? Dat lees je hier.

Stap 1: Maak gebruik van een mailprogramma

Natuurlijk kun je vanuit je eigen mailbox via de bcc-functie mails versturen naar een grote groep mensen, maar efficiënt is dat niet. Als je serieus een nieuwsbrief wilt gaan versturen, dan is het slim om gebruik te maken van een mailprogramma. Dat houdt namelijk bij naar hoeveel mensen je je nieuwsbrief verstuurt, wie hem opent en wie zich uitschrijven. Allemaal automatisch. Klinkt als muziek in de zzp-oren, toch?

Mijn persoonlijke favoriet (en die van vele anderen) is Mailchimp. Het is gratis, werkt eenvoudig en doet alles wat je van een mailprogramma verwacht. En als je nieuwsbrief een enorm succes wordt, kun je eenvoudig overstappen naar een betaald account.

Stap 2: Richt een format in

Oké, deze stap kost even tijd. Maar ik beloof je: dat betaalt zich terug. Een format is namelijk voor jezelf een ideaal handvat om al je nieuwsbrieven in te gieten. In plaats van elke week of maand na te denken over wat je in hemelsnaam in je nieuwsbrief gaat zeggen, heb je al precies voor ogen naar welke inhoud je op zoek moet.

Wat dan een goed format is, wil je weten? Dat hangt af van je doel. Als je fotograaf bent, zet je de foto’s centraal. Korte intro, foto, een zin met uitleg, foto, enzovoort. Ben je – net als ik – tekstschrijver? Tja, dan wil je natuurlijk je klanten overtuigen met een paar mooie woorden. Verwijs naar je blog, geef een schrijftip / grappig taalvoutje / spellinghack en laat zien waar je de afgelopen maand mee bezig bent geweest.

Stap 3: Houd je nieuwsbrief simpel

De beste manier om van een voornemen een gewoonte te maken, is door het jezelf makkelijk te maken. Laat je format bestaan uit maximaal 3 rubrieken en maak ook die zo simpel mogelijk. Denk: een verwijzing naar je blog, een update van je portfolio, een verwijzing naar een nieuwe dienst die je aanbiedt of een tip over je vakgebied die je zo uit je mouw kunt schudden.

Voorkom dat je van je nieuwsbrief een boekwerk maakt. Dat is ten eerste niet leuk om te lezen voor de ontvanger, en maakt het ten tweede ook lastig voor jezelf om frequent te sturen. Hoe makkelijker het is om je nieuwsbrief in elkaar te zetten, hoe groter de kans dat je het volhoudt in je zzp-bestaan.

Stap 4: Blijf dicht bij jezelf

Geen zorgen, dit is geen zweverig advies van een lifecoach. Wel van iemand die als levensmotto ‘liever lui dan moe’ heeft 😉 De kans is groot dat je dit herkent: als je met iets bezig bent wat je leuk vindt, ben je veel productiever. Maak hier gebruik van voor je nieuwsbrief. Het heeft geen zin om elke maand een uur na te denken over een tip voor je lezers, terwijl je die zelf niet eens uitvoert.

Hoe dichter je bij je eigen expertise blijft, hoe makkelijker het is om je lezer iets te leren. Houd in gedachten dat iets wat voor jou net zo vanzelfsprekend is als je veters strikken, voor een ander voelt als een web van draden die een alarm af laten gaan als je ze aanraakt. Met een tip die in je eigen ogen heel simpel is, help je iemand anders juist enorm.

Stap 5: Plan het in

De tijd vliegt! Hoe sterk je voornemen ook is om echt elke maand een nieuwsbrief te versturen, voor je het weet is het juni en blijft de teller van het jaar nog steeds steken op 1. De simpele oplossing om er wel aan toe te komen, is om de tijd voor je nieuwsbrief daadwerkelijk in te plannen in je agenda. Alsof je voor een klant werkt. Daar mis je immers ook geen deadline voor.

Een andere optie is om je nieuwsbrief tijdloos te maken. In plaats van elke maand iets nieuws te schrijven, ga je er op een rustig moment goed voor zitten en schrijf je 6 nieuwsbrieven in één keer. Als je werkt met Mailchimp kun je zelfs meteen inplannen dat ze op de aangegeven dat worden verstuurd. Het grote voordeel hiervan is dat je er maar één keer aan hoeft te denken. Het nadeel is – duh – dat je niets actueels kunt toevoegen. Maar als je genoeg waarde biedt met tijdloze tips, mag dat geen probleem zijn.

Waarom wil je eigenlijk een nieuwsbrief versturen?

Denk je na het lezen van deze stappen: waarom zou ik in godsnaam al die moeite doen? Ik kan toch net zo goed een bericht op Facebook / Instagram / LinkedIn plaatsen? Nou, omdat het zich terugbetaalt. Nieuwsbrieven zijn namelijk een marketingmiddel dat je volledig in eigen hand hebt. Bij social media ben je afhankelijk van de grillen van het platform. Trekt Facebook de stekker eruit? Dan ben je al je trouwe volgers kwijt. Een maillijst is helemaal van jezelf, en daarom ontzettend waardevol.

Verder is een nieuwsbrief een van de meest directe contactmogelijkheden met je publiek, zonder dat je ze elk individueel hoeft aan te schrijven. Een mail in de inbox is automatisch een herinnering aan je bestaan. Voor je het weet denkt je ontvanger: oh ja, ik moest inderdaad nog [vul product of dienst in] hebben. En heb jij weer een extra opdracht binnen.

Verstuur jij al een nieuwsbrief? Waarom wel of niet? Ik ben benieuwd!

P.S. Als je dit artikel waardevol vond, schrijf je dan hieronder in voor mijn eigen nieuwsbrief. Die komt 1x per maand.

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!