19 februari 2019

De designer kwam laatst langs om mijn nieuwe logo te bespreken. Hij had mijn website bekeken, die ik ook onder handen wil nemen. “Wel veel tekst hè. Haha.”

Tja. Veel verder dan tekst was ik inderdaad niet gekomen. Maar, moest ik eerlijk bekennen, mijn teksten zijn inderdaad vrij lang. Terwijl ik als tekstschrijver voor online juist voorstander ben van korte teksten op je website. Wie heeft er immers tijd om een ellenlang verhaal over het ontstaan van je bedrijf te lezen?

Storytelling

Toch is er een reden waarom ik soms kies voor lange teksten. Of zoals je dat in goed Nederlands noemt: long copy ;-). En die reden is – om nog even in de verengelsing van de Nederlandse taal te blijven – storytelling. Verhalen vertellen dus. Een sprookje ontvouwt zich niet in 150 woorden. Waarom jouw verhaal wel?

Als ik een tekst schrijf, wil ik graag dat mijn lezer hierin meegezogen wordt. Jij dus. Dat doe ik bijvoorbeeld met:

  • Een anekdote in de intro
  • Het schetsen van een herkenbare situatie
  • Lijstjes met 7 redenen waarom …
  • Verrassende elementen in de tekst

De knappe koppen hebben nu al gezien wat ik in deze tekst heb gedaan. Ik begon namelijk met een anekdote. Die haalde ik er niet bij omdat ik nu eenmaal een anekdote wilde vertellen. Nee, hij vormde de aanleiding van dit blog. De designer drukte mij immers behoorlijk met de neus op de feiten.

Ofwel: ik heb werk aan de winkel. Te beginnen met het inkorten van mijn eigen webteksten.

Content marketing

De komende tijd verschijnen er meer blogs op deze website. Mocht je dit later lezen en zien dat het niet zo is, mail me. Ik ben namelijk sinds kort begonnen als freelance tekstschrijver. Of copywriter, om nog even in de Engelse termen te blijven.

Als freelance tekstschrijver schrijf ik vaak voor websites. Daar is het belangrijk dat de teksten kort maar krachtig zijn. Maar ik doe ook graag aan content marketing. In de meeste gevallen houdt dit in dat ik blog voor bedrijven en die blogs verspreid via social media en nieuwsbrieven.

Met blogs kan ik me helemaal uitleven, want die mogen juist veel langer zijn. Zolang je inhoud maar relevant is, houd je de aandacht wel vast. Een goede reden om aan dit blog nu een einde te breien.

Ben je benieuwd naar mijn eerdere werk? Check dan mijn portfolio.