Tekstschrijver donna van ven over ons pagina schrijven

Zo schrijf je een ‘Over Ons’-pagina als zzp’er


Eén van de pagina’s die op bijna alle websites het best bezocht wordt, is de ‘Over Ons’-pagina. Of, als je net als ik zzp’er bent, de ‘Over Mij’-pagina. Zaak dus om deze goed op orde te hebben. Maar waar moet een goede Over Ons-pagina aan voldoen? 7 voorwaarden om er een succes van te maken.

1. Maak het persoonlijk

Als zzp’er ben je geen onderdeel van een multinational, je bent zelf het bedrijf. Tenzij je er een goede reden voor hebt om je bedrijf anders neer te zetten (denk: groeiambities), is het slim om de pagina vanuit jezelf te schrijven. Maar waar praat je zoal over?

  • Wie je bent
  • Wat je doet
  • Waarom je dat doet

Dit hoeft natuurlijk geen compleet CV te zijn. Wel een kort inkijkje in jou als persoon. Voel je de neiging om alles uit te leggen over je ervaring, verwijs mensen dan naar LinkedIn. Zie je meteen wie er nieuwsgierig naar je is.

2. Laat zien wie je bent

Over jezelf vertellen, is meer dan een opsomming over je behaalde doelen. Daarom mag je Over Mij-pagina best een vleugje humor bevatten. Of niet, als je niet van humor houdt 😉 Als je laat zien wie je bent, trek je vanzelf klanten aan die bij je passen.

Vind je het lastig of eng om creatief over jezelf te schrijven? “Straks jaag ik klanten weg door X of Y op te schrijven.” Zodra je jezelf onderscheid, kunnen mensen op je afknappen. Maar bedenk ook dat de mensen die jouw pagina niet kunnen waarderen, waarschijnlijk niet je ideale klant zijn.

3. Geef oplossingen

Genoeg over jezelf gepraat, tijd om aan je klant te denken. Want hoewel iedereen ont-zet-tend benieuwd is naar jouw gedachtespinsels als dreumes, willen ze nog veel liever weten hoe jij ze kunt helpen. Richt je dus op je Over Ons-pagina zeker ook op je klant.

Tegen welke problemen loopt jouw ideale klant aan? Hoe los jij die op? En waarom moeten ze daarvoor bij jou zijn, en niet bij je concurrent? Laat zien dat je hun uitdagingen kent én de aangewezen persoon bent om ze aan te pakken.

4. Wek vertrouwen

Eén van de belangrijkste redenen waarom klanten met je willen samenwerken, is omdat ze je vertrouwen. Jou als persoon, maar ook als zzp’er die hun problemen oplost met uitstekende diensten. Natuurlijk weten je bestaande klanten al wat ze aan je hebben, maar een nieuwe bezoeker heeft die ervaring nog niet.

Zorg daarom dat je vertrouwen uitstraalt op je Over Ons-pagina. Vertel over het grootste compliment dat je ooit van een opdrachtgever hebt gehad, bespreek die grootse prijs die je onlangs binnen hebt gesleept of noem simpelweg een paar namen waar je voor werkt. Oh, en voeg hier je eigen inbreng aan toe. Anders is een portfolio of review-pagina een betere optie.

5. Laat zien wie je bent (2)

Voelt het ongemakkelijk om een foto van jezelf op je website te plaatsen? Nou, doe het toch maar. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Inclusief foto. Zoals gezegd, als zzp’er bén je je bedrijf. Dus kies een mooi exemplaar uit of schakel een fotograaf in om meteen een complete serie te maken, en laat je zien.

6. Stop met standaard

Ben jij net zo flexibel / betrokken / klantgericht als je 10.000 collega-freelancers? Goed bezig! Maar – heel eerlijk – niet echt onderscheidend. Blijf daarom ver verwijderd van clichés en ga voor dingen die jou echt onderscheiden.

Weet je niet precies wat jou anders maakt dan anderen? Ga dan eens door je ontvangen mails. Vaak verwoorden je trouwe klanten namelijk heel goed wat ze zo aan jouw werk waarderen. Noemen ze jouw foto’s ‘creatieve creaties’? Haak daar dan op in. Zeggen ze dat jij hen veel denkwerk uit handen neemt? Een prima tekst om mee te nemen op je pagina.

7. Zet aan tot actie

Als jouw tekst de aandacht van een bezoeker weet vast te houden tot het einde (en dat lukt met deze tips zeker), dan wil je natuurlijk dat ze daadwerkelijk contact met je opnemen. Maak dit daarom zo makkelijk mogelijk. Met een heuse call-to-action.

Alleen hopen dat mensen uit zichzelf hun telefoon pakken en je nummer intoetsen, is namelijk niet genoeg. Je moet erom vragen. Of het ze op zijn minst héél makkelijk maken om dat te doen. Rond je Over Mij-pagina daarom af met een goede reden om nú contact op te nemen en plaats een link naar je contactpagina.

Aan de slag!

Toegegeven, schrijven over jezelf is één van de lastigste dingen die er zijn. Zelfs als tekstschrijver is dit niet mijn hobby. Maar met uren wikken en wegen kom je er niet, en van staren naar een knipperende cursor op een wit scherm wordt je writers block alleen maar groter.

Hoe zet je een tekst op papier waar je blij mee bent? Zoek bijvoorbeeld inspiratie op bij collega-ondernemers. Kijk wat je goed vindt en bedenk hoe je dat naar jouw bedrijf kunt vertalen. Of bezoek een site waarvan de tone-of-voice je aanspreekt, en bekijk hoe je die bij jezelf toepast.

Zorg dat er een ruwe versie van je tekst staat, laat hem (even!) rusten en begin dan met schaven. Schrap waar je toch niet zo blij mee bent, scherp aan waar je wel vrolijk van wordt. Laat daarna je tekst lezen door iemand anders. Liefst iemand die niet bang is om je van goudeerlijke feedback te voorzien. En dan: online ermee!

Over Ons-pagina laten schrijven

Is schrijven toch je grootste nachtmerrie of blijft het scherm angstvallig leeg als je begint? Dan is het slim om een professionele tekstschrijver in te huren. Kost een paar centen, maar dan ben je wel verlost van uren staren naar je eigen woordenbrij en de bijbehorende frustratie als het niet lukt.

Mocht mijn eigen Over Mij-pagina je aanspreken, dan weet je me hier te vinden om die van jou ook op papier te zetten. Ben je zelf aan het schrijven, maar loop je ergens tegenaan? Mail me dan gerust!

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!