Tekstschrijver positief taalgebruik

20 maart 2020

Altijd blijven lachen! Geniet ervan! Ja, positief zijn lijkt de sleutel tot geluk. Ook in tekst. Krijg je net als ik spontaan last van een allergische aanval bij het horen van veel-te-motiverende kreten? Wees gerust: daar gaat dit blog niet over. Wel lees je alles over positief taalgebruik. En waarom we er in teksten zeker aan moeten geloven.

Waarom positief taalgebruik?

Als je een overtuigende tekst schrijft, wil je graag dat mensen er een positief gevoel bij krijgen. Je hoopt immers dat ze jouw product of dienst verkiezen boven dat van een ander. Maar dat is niet de enige reden om positief te schrijven.

Vanuit de psychologie zijn namelijk onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van positief taalgebruik. En wat blijkt? Positieve woorden zetten meer aan tot actie dan negatieve. Als je wil dat je lezers van hun luie stoel af komen – of ten minste hun telefoon pakken om jou te bellen – dan kun je hen het beste positief benaderen.

Focus op het positieve…

Nee, dit is geen cheesy levensles. Wel een handige schrijfles. Door positieve woorden te gebruiken, focus je namelijk op datgene wat je wilt bereiken. Vergelijk:

  • Vergeet niet om je aan te melden
  • Meld je nu aan en zorg dat je erbij bent

In de eerste zin ligt de focus op ‘vergeten’. Het werkt als de bekende roze olifant. Je wordt gevraagd om aan alles te denken, behalve een roze olifant. En waar zitten je gedachten vervolgens? Precies.

Bij de tweede versie is de focus verschoven naar ‘aanmelden’ en ‘erbij zijn’. Exact datgene waartoe je je klanten wilt aanzetten. Nu is de stap om daadwerkelijk op die aanmeldknop te klikken, een stuk dichterbij.

… en focus op jezelf

Een andere valkuil waar veel bedrijven instappen, is om de focus te leggen op wat hen onderscheidt van de concurrent. En je merkt het al: dan ligt de focus op de concurrent. Terwijl je juist wil dat mensen jou bellen als ze op je website komen. Vergelijk:

  • Geen enkel ander bedrijf gebruikt deze techniek
  • Deze unieke techniek vind je alleen bij ons bedrijf

In de eerste zin bevestig je dat niemand anders jouw techniek gebruikt. Dat lijkt positief, maar kan ook twijfel veroorzaken. Want als niemand die techniek gebruikt, is-ie dan wel betrouwbaar? In de tweede zin leg je de nadruk op het unieke. Blijkbaar zijn jullie de enige slimmeriken die deze handige methode hebben bedacht.

Hoe zit het met schaarste?

Schaarste is één van de overtuigingsprincipes van Cialdini. En zeker, schaarste is een supereffectief middel om mensen aan te zetten tot actie. Het enige nadeel is dat bij schaarste vaak de nadruk ligt op het negatieve. Je kunt immers iets mislopen, en dat wil je voorkomen. Gelukkig kun je schaarste prima positief inzetten. Kijk maar:

  • Beperkt aantal plaatsen! Schrijf je in voor het te laat is.
  • Nog 7 stoelen beschikbaar. Haal nu je kaarten in huis!

Beide opties zijn even schaars, maar bij de tweede vliegen die laatste tickets de deur uit. Nou ja, figuurlijk dan.

Wat zijn jouw tips om positief te schrijven? En geloof je dat dit werkt? Laat het me weten!

Ook interessant

Meer schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!