interview betere webteksten

Waarom een interview altijd betere webteksten oplevert


‘Pfff, is het echt nodig om een interview te doen? Je kunt toch gewoon de teksten van onze oude website gebruiken?’ Het antwoord op de eerste vraag is: ja. En het antwoord op de tweede: liever niet. Natuurlijk kun je inhoudelijk kijken naar de teksten die al online staan. Maar waarschijnlijk is er een reden waarom je ze wil vervangen. En laat je een tekstschrijver nieuwe teksten schrijven op basis van de oude, dan krijg je niet de kwaliteit waar je op hoopt. In dit blog lees je waarom.

Reden 1: schrijven met gevoel

Je bedrijf heeft een eigen karakter. Dat karakter wil je terug laten komen in je communicatie. Of die tone-of-voice of nu humoristisch, laagdrempelig of juist wat zakelijker is: alleen met de juiste woorden bereik je de juiste doelgroep.

Een tekstschrijver die jou of je bedrijf nog nooit heeft ontmoet, kan dit gevoel heel moeilijk oppikken. Laat je een tekstschrijver gewoon wat uit de mouw schudden, dan kan die niet anders dan zelf een karakter bij jou verzinnen. Met soms het gevolg dat dit helemaal niet bij je past.

Met een interview lukt dit wel. Je tekstschrijver stelt vragen, ontmoet medewerkers en krijgt een rondleiding door het bedrijf. Dat alles roept een gevoel op. Een gevoel dat zich vervolgens vertaalt in teksten die bij je passen.

Reden 2: doorvragen naar details

Algemene teksten beschrijven wat je doet. Specifieke teksten beschrijven wie je bent. Op het wereldwijde web is een enorme berg aan tekst te vinden. Veel te vaak zijn die teksten zo algemeen dat ze bij elke concurrent te gebruiken zijn.

Ja, we zijn allemaal klantvriendelijk, servicegericht en innovatief. En o ja, we dragen ons steentje bij aan duurzaamheid.

Ben je hiermee goed bezig? Zeker. Onderscheid je je hiermee van de concurrent? Dat niet.

Een goede tekstschrijver vraagt daarom door. Waaruit blijkt dat je klantvriendelijk bent? Wat zeggen je klanten over jou? Wat is het mooiste compliment dat je ooit hebt gekregen over je werk? Hoe heb je het verschil gemaakt bij een klant? Wat deed dit met jou?

Allemaal vragen die een beeld geven bij wat jou zo klantvriendelijk maakt. Natuurlijk komt niet elk antwoord letterlijk terug in de tekst op je website. Maar de antwoorden op deze vragen geven je copywriter de kans om jouw bedrijf te onderscheiden van alle anderen.

‘Hé, maar als jij deze vragen hier op kunt schrijven, dan kun je ze toch ook op de mail zetten?’ Kan inderdaad. Maar zonder jouw reactie, weet ik niet waar ik op door kan vragen. Waar het verhaal zit. En dan krijg ik het ook niet op papier. Met een interview lukt dit wel. En krijg je dus meer gedetailleerde informatie boven tafel.

Reden 3: je hoeft niet te schrijven

Meestal schakel je een tekstschrijver in omdat je zelf je teksten niet op papier krijgt. Logisch. Als je het zelf kon, had je het wel gedaan.

Voordat een tekstschrijver aan het werk kan, heeft die een briefing nodig. Die zet je op papier. En voor je het weet, ben je alsnog zelf je halve website aan het schrijven. Dat was nu juist niét de bedoeling.

Met een interview bespaar je jezelf een hoop werk aan het opstellen van een briefing. Je gaat met elkaar in gesprek en vertelt precies wat voor jou belangrijk is, hoe je dit wil bereiken en hoe je het eindresultaat voor je ziet. En die tekstschrijver? Die typt wel mee.

Extra voordeel: door je wensen onder woorden te brengen, wordt het vaak voor jezelf nog duidelijker wat je voor ogen hebt. Een ervaren tekstschrijver stelt exact de vragen die helpen om het beste resultaat te behalen.

Je bespaart jezelf dus tijd en gedoe, en krijgt er ook nog een betere visie voor terug.

Reden 4: je staat dichter bij de klant

Als je zelf een eerste aanzet schrijft voor je tekst, schrijf je op hoe je je eigen bedrijf beleeft. Als je het schrijven overlaat aan een tekstschrijver, krijg je teksten die weerspiegelen wat een buitenstaander beleeft. Je toekomstige klant is nu nog die buitenstaander. Oftewel: degene die je wilt overtuigen.

Juist door iemand in te schakelen die verder van je bedrijf af staat, kom je dichter in contact met je klant. Iemand die niet in je bedrijf werkt, kijkt er met een frisse blik naar. Stelt dezelfde vragen die je klanten zichzelf stellen. En kaart onderwerpen aan waar je misschien nog helemaal niet aan had gedacht.

Het resultaat is dat je teksten de lezers veel meer aanspreken dan wanneer je ze vanuit je eigen visie had geschreven. Juist de afstand die een tekstschrijver heeft tot het bedrijf, maakt het mogelijk om sneller tot de kern te komen. Je focust minder op wat je zelf wil vertellen en meer op wat je toekomstige klant wil weten [leestip]. Met een interview geef je de schrijver de kans om al die vragen te stellen.

Reden 5: je krijgt creatievere teksten

Een gemiddeld interview begint met de standaardvragen: wie ben je, wat doe je en waarom moet ik bij jou zijn? Die antwoorden kun je ook op papier zetten.

Daarna komt pas het interessante gedeelte: hoe ben je hier gekomen, waarom zijn juist dit je kernwaarden, welke succesverhalen heb je? En kun je daar ook voorbeelden bij geven? De vragen die in de loop van het interview ontstaan, zijn veel lastiger vooraf op papier te zetten. Terwijl de antwoorden nieuwe invalshoeken en inzichten opleveren die je webteksten alleen maar sterker maken.

Hoe meer concrete voorbeelden, gevleugelde uitspraken en bedrijfsmotto’s de tekstschrijver verzamelt tijdens het interview, hoe meer materiaal er is om creatief mee aan de slag te gaan. Wat voor jou een simpele waarheid is, kan voor de schrijver van je webteksten hét haakje zijn om de hele website aan op te hangen.

Voorbeeld: ik schreef jaren geleden teksten voor foodtruck Sjef. De eigenaar liet me voorbeelden zien van websites van andere foodtrucks. Leuk, maar in mijn ogen waren ze meer van hetzelfde. Zoals we dat in Brabant doen, sprak de eigenaar over haar foodtruck als ‘onze Sjef’. Dat was voor mij het haakje om Sjef niet te zien als foodtruck, maar als mens. Vergelijk: 

  • Bij een fotoshoot is het verplicht dat er een chauffeur van ons meekomt -> Sjef brengt bij elke fotoshoot zijn eigen privéchauffeur mee
  • We kunnen rekening houden met allergieën en dieetwensen -> Onze Sjef heeft vriendinnen met glutenallergie, lactose-intolerantie en kent een boel vegetariërs, dus daar heeft hij zijn kookkunsten op afgestemd.
  • Wij werken met lokale producten -> Sjef doet zijn boodschappen graag lokaal. Liefst in Berlicum, waar hij woont. Maar ook producten uit de omgeving van Den Bosch en de rest van Brabant kunnen zijn goedkeuring wegdragen.

Interview met tekstschrijver: doen!

Waarschijnlijk wilde je niet voor niets af van de teksten op je oude website. Ze waren saai, pasten niet meer bij je veranderde bedrijf of waren slechts een schim van de werkelijkheid. Mijn advies: als je iemand betaalt om je teksten te schrijven, zorg er dan voor dat diegene ze goed kan schrijven.

Door één uur te investeren in een interview, heb je jarenlang plezier van betere teksten. Vaak hoeven ze maar één nieuwe klant op te leveren om zichzelf terug te verdienen. En meestal leveren ze er zoveel op dat de kosten voor dat ene gesprek in het niet vallen.

Plus: een interview hoeft echt niet zo formeel te zijn als je ze ziet in de gemiddelde talkshow. Mijn ervaring is dat het meestal hele gezellige gesprekken zijn waarin ondernemers vrijuit mogen vertellen over hun bedrijf. En da’s stiekem hartstikke leuk.

Voordat je verdergaat…

Aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Gratis tips over schrijven en content ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief