Dilemma tekstschrijven jij of u aanspreekvorm jij-vorm

Het dilemma: je lezer aanspreken met jij of u?


Jij of u? De oplettende lezer heeft al door voor welke variant ik kies. Het antwoord vind je in de titel. En in voorgaande zin. Inderdaad: ik spreek mijn lezers aan met ‘je’. Maar is dat wel slim? Of kun je beter gaan voor ‘u’? In dit blog bespreek ik de voors en tegens van het dilemma over aanspreekvormen op je website, vanuit het oogpunt van de jij-vorm.

Voor: informeel en toegankelijk

Je lezer aanspreken met jij, maakt een tekst informeler. Niet alleen qua aanspreekvorm zelf, maar ook in de woorden en zinnen die je gebruikt. Vaak schrijf je namelijk – automatisch – laagdrempeliger als je ‘jij’ gebruikt. Deze manier van schrijven zorgt ervoor dat je lezer zich aangesproken en betrokken voelt. En dat maakt een tekst sterk.

Tegen: u is ook goed leesbaar

Een tekst met u doet vaak formeler aan, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je kunt net zoveel betrokkenheid in je tekst naar voren laten komen als je tutoyeert, dan als je vousvoyeert (ja, zo noem je het als je u zegt). Wil je je lezer écht met ‘u’ aanspreken? Dan is een handige truc om je tekst eerst in de jij-vorm te schrijven, en vervolgens alleen de jij’s te vervangen door u’s. Oh, en let ook op je grammatica als je dit toepast. De d’s en t’s zijn namelijk wel vaak anders.

Voor: modern

‘U’ lijkt in veel branches tot het verleden te behoren. Alleen traditionele sectoren – zoals de advocatuur – kiezen er nog voor om hun lezer aan te spreken met ‘u’. Zelfs de Rijksoverheid is overstag, en spreekt ons burgers aan met ‘je’. De jij-vorm lijkt daarmee definitief aan de winnende hand te zijn.

Tegen: niet iedereen waardeert het

Natuurlijk zijn we allemaal hartstikke hip en modern, maar toch waardeert niet iedereen het om zomaar met ‘je’ aangesproken te worden. Zeker iets om over na te denken. Zit je doelgroep in de categorie ‘grijs of gekleurd uit een potje’, dan is aanspreken met u een veilige keuze. Al vinden sommige mensen het ongetwijfeld prettiger als je ze ziet als jongere.

Waarom ik kies voor de jij-vorm

Als zzp’er heb ik het vrij makkelijk. Ik ben mijn bedrijf, en neem dus zelf alle beslissingen. Mijn ideale klant is iemand waar ik zaken mee kan doen, maar ook een informeel gesprek mee kan voeren. Oftewel: iemand waar ik je tegen zeg. Dat doe ik dan ook automatisch in mijn eigen communicatie. Het gebeurt zelden dat ik niet meteen (of binnen een paar minuten) terugval op het ‘je’ waar ik me prettig bij voel. De keuze was voor mij daarom ook zo gemaakt.

Welke keuze maak jij?

Eén van de vragen die ik stel bij een interview voor nieuwe teksten, is niet voor niets ‘wil je je lezer met u of je aanspreken?’ En dan ga ik niet zomaar akkoord met een ondoordacht antwoord. Wie is je klant? En wat wil je uitstralen? Dat zijn zeker twee vragen die hierop volgen. Weet iemand het niet of maakt het diegene weinig uit, dan maak ik zelf een keuze. Meestal laat ik die afhangen van de schrijfstijl en uitstraling van het bedrijf. In veel gevallen valt de keuze op ‘je’. Maar laat ik ‘u’ zeker niet uitvlakken.

Vooral niet doen: u en jij door elkaar gebruiken

Vind je het lastig om te kiezen? Doe het toch. Een grote ergernis – en niet alleen van mij – is namelijk als bedrijven u en je door elkaar gebruiken. Als de aanhef van je brief begint met ‘Geachte heer / mevrouw’, dan verwacht ik dat je verdergaat met ‘u’. Op ‘Beste klant’ volgt logischerwijs ‘je’. Consequent communiceren is misschien nog wel belangrijker dan de keuze zelf.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? En waar houd je rekening mee bij je keuze tussen u of je? Laat het me weten!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!