redigeren herschrijven schrijven verschillen tekstschrijver seo-weetjes

Copywriting: redigeren, herschrijven of schrijven


‘Kun je hier even een leuke tekst van maken?’ Menig tekstschrijver herkent deze vraag. Je opdrachtgever heeft iets geschreven, aan jou de schone taak om de spelfouten eruit te halen. Nou ja, als het daarbij bleef. In dit blog lees je meer over redigeren, herschrijven en vanaf 0 schrijven. Wat zijn de verschillen tussen de 3 en waarmee doe je jezelf het grootste plezier?

Redigeren

Simpel gezegd betekent redigeren dat je de taalfouten uit een tekst haalt die in alle andere opzichten klopt. Je verandert niks aan de inhoud of opbouw, maar buigt je alleen over spelling en grammatica.

Hoe werkt dit in de praktijk? Als het echt puur om het redigeren van een bestaande tekst gaat, is redigeren een eenvoudige klus. Een goede tekstschrijver kent – hopelijk – de regels van de Nederlandse taal en haalt jouw fouten er makkelijk uit.

Vaak is het echter niet zo simpel. Een beetje copywriter ziet al snel dingen die anders moeten. Het gevolg? Redigeren verandert langzaam in herschrijven.

Herschrijven

Wat valt er onder herschrijven? Je levert een tekst aan waarin wel alles staat wat je wilt overbrengen, maar nog niet met de juiste opbouw, formulering en tone-of-voice. Aan de tekstschrijver de taak om jouw boodschap creatief te verpakken.

Bij herschrijven pakt een copywriter jouw tekst als uitgangspunt voor de inhoud. Verder is de kans groot dat alles op de schop gaat: nieuwe zinnen, een andere opbouw en consequente formuleringen. Met als resultaat een lekker leesbare tekst die de boodschap overbrengt en die past binnen jouw huisstijl.

Schrijven

Geen zin of tijd om zelf een hoop op papier te zetten? Dan is schrijven van 0 een betere optie. De tekstschrijver komt langs om je te ondervragen over je bedrijf (bereid je voor op veel ‘waarom’-vragen) en schrijft met jouw input een nieuwe tekst.

Het voordeel van schrijven is dat je zelf alleen maar hoeft na te denken over wat je wilt vertellen. De copywriter neemt de rest van je over. Achteraf lees je de tekst door en kan die snel de wijde wereld in.

Waar kies je voor?

Laat jij je tekst redigeren, herschrijven of vanaf 0 creëren? Die keus is uiteraard aan jou, maar ik noem een paar punten waar je aan kunt denken als je een copywriter inhuurt.

Tijd

Redigeren is vaak de simpelste klus en kost daarom het minste tijd. Voor de tekstschrijver dan. Misschien ben je namelijk zelf wel uren bezig om iets op papier te zetten wat het redigeren waard is. Met de kans dat het alsnog herschreven moet worden. Het resultaat is dat je niet alleen zelf veel tijd kwijt bent, maar je tekstschrijver ook.

Merk je na een half uur dat er niets uit je vingers komt, dan kun je beter meteen een professional inschakelen. Voor een blog is een telefoongesprek van 10 minuten vaak al genoeg om een mooie tekst retour te krijgen. En voor een grotere klus komt een copywriter (deze althans ;-)) naar je toe om je verhaal door te nemen.

Kwaliteit

Je kent je eigen product vaak het best. In die zin valt er iets te zeggen voor zelf schrijven en laten redigeren. Je hebt dan zelf meer controle over de inhoud en daarmee de correctheid van je eindtekst.

Is schrijven echter niet je sterkste punt, dan loop je het risico te verzanden in een tekst die je product geen recht doet. Herschrijven is een optie, maar kost vaak zowel voor jezelf als voor de tekstschrijver meer tijd dan beginnen met schrijven vanaf een blanco blad.

Kijk je puur naar kwaliteit, dan kun je er het beste voor kiezen om je te laten interview en de tekstschrijver zijn gang te laten gaan. Mocht er daarna een inhoudelijke fout staan, dan vis je die er makkelijk zelf uit. De rest van de tekst staat immers als een huis.

Kosten

Qua kosten kunnen de drie opties een groot verschil maken. Redigeren is bijna altijd het goedkoopst. Misschien denk je dat herschrijven goedkoper is dan schrijven van 0. Maar dat valt te betwijfelen.

Mijn eigen ervaring is namelijk dat ik veel sneller een goede tekst schrijf na een inspirerend interview, dan vanaf een pagina met letters waarvan ik iets creatiefs mag maken. Hoe dat komt?

In een persoonlijk gesprek voel je makkelijker waar de nadruk ligt, wat de tone-of-voice van een bedrijf is en heb je de kans om door te vragen op punten die niet 100% duidelijk zijn. Bij herschrijven heb je die extra informatie niet, en ben je als tekstschrijver aangewezen op dat wat er al staat. Terwijl je met een kort gesprek net wel die nuances had kunnen vinden.

Kostentechnisch kan schrijven van 0 daarom zeker goedkoper uitvallen dan herschrijven. Vooral als je bedenkt hoeveel tijd je zelf in je tekst hebt gestoken voor die naar de tekstschrijver ging. Tijd die je zelf aan de betaalde opdracht had kunnen besteden. Eén ding is zeker: voor mij als tekstschrijver maken de twee niet veel verschil als het gaat om tijd (en dus kosten).

Mijn eigen voorkeur?

Die is duidelijk: schrijven vanaf een wit papier. Voor mij geen writersblock of angst voor knipperende cursors, maar een blad vol creatieve mogelijkheden. Extra voordeel: ook klanten zijn vaak blij als ze het eerste resultaat zien van een (telefonisch) interview. Met minimale inspanning van jezelf heb je immers het eindproduct in handen waar je naar op zoek was.

Net zoals je een designer vraagt om je logo te ontwerpen en een developer om je website te bouwen, kan een tekstschrijver je al vroeg in het proces helpen met de juiste woorden op papier zetten.

Ik zelf heb bij het bouwen van deze site uren zitten puzzelen met templates, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het mij echt niet ging lukken. En ik alsnog een webbouwer heb ingeschakeld. Ja, dat had ik beter meteen kunnen doen… En geldt dat niet voor alles waar je geen expert in bent?

Wat is jouw ervaring? Schrijf je het liefst zelf je teksten of laat je dit iemand voor je doen? Ik ben benieuwd! Mail info@donnavandeven.nl of bel 06-43164465.

Voordat je verdergaat…

Zelf beter leren schrijven? Meld je aan voor de gratis cursus Beter Schrijven in 30 dagen!

Beter schrijven in 30 dagen gratis cursus

Ook interessant

Meer schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!