Online marketingtips hemelvaart stappenplan blog schrijven

Stappenplan blog schrijven: met deze 10 tips wordt bloggen een makkie


‘Ha collega, kun jij deze maand een blog aanleveren over [vul hier je expertise in]?’ Terwijl je deze vraag uiterlijk kalm beantwoordt met ‘ja, tuurlijk’, schreeuwt je innerlijke zelf ‘PANIEK!’ Want schrijven, dat is absoluut niet jouw expertise. Sterker nog: al voordat de cursor ongeduldig begint met knipperen, is jouw writersblock een feit. Adem in, adem uit. Met dit stappenplan krijg je namelijk wél een blog op papier. En nog een goeie ook.

Stap 1: bedenk een onderwerp

De eerste stap om een blog te schrijven, is het bedenken van een onderwerp. Wat wil je aan de wereld vertellen? Het is slim om dicht bij jezelf te blijven. Kies een onderwerp waar je veel van weet, zodat het schrijven je makkelijker af gaat. Natuurlijk wil je niet blogger 137 zijn die over ‘ondernemen in tijden van crisis’ praat. Maak je onderwerp daarom zo specifiek mogelijk of ga voor een niche waar jij specialist in bent.

Oh ja, de beste onderwerpen bedenk je meestal niet terwijl je naar het scherm van je laptop staart. Laat je gedachten de vrije loop tijdens een lunchwandeling of schrijf dat briljante idee dat je bedenkt onder de douche op. Juist als je niet gefocust bent, krijg je de meeste inspiratie.

Stap 2: zet je boodschap helder op papier

Oké, je onderwerp staat vast. Maar wat wil je precies overbrengen? Oftewel: wat is de gedachte die je lezer bij moet blijven na het lezen van jouw blog? Dat is je boodschap. Het lijkt een open deur, maar een heldere boodschap is ontzettend belangrijk voor de kwaliteit van je artikel. Weet je zelf niet wat je precies wilt vertellen of bevat jouw blog een stuk of 4 ‘belangrijke boodschappen’, dan raakt je lezer de draad kwijt.

Stap 3: neem je ideale lezer in gedachten

Bij het schrijven van een blog, lijkt je publiek soms heel abstract. Het enige wat je immers doet, is een link naar je artikel plaatsen en afwachten wie het leest. Toch helpt het om tijdens het schrijven iemand in gedachten te nemen voor wie je schrijft. Dat kan je favoriete klant zijn, maar ook de persoon waarvan je hoopt dat die jouw diensten inschakelt.

Door te schrijven met je ideale lezer in gedachten, is het makkelijker om je boodschap goed en duidelijk over te brengen.

Stap 4: bedenk een titel

‘Hè, moet je een titel juist niet als laatste bedenken?’ Vaak is het advies om je titel te laten voor wat die is, en eerst te beginnen met schrijven. Maar mij helpt het juist om eerst de titel op papier te zetten. In de titel kun je namelijk al de structuur en insteek van je blog bepalen. Denk aan:

  • Tips: 7 tips om betere blogs te schrijven
  • Stappenplan: zie hierboven 😉
  • Vergelijking: dit hebben Jip en Janneke gemeen met B1-schrijven
  • Tegenstelling: de verschillen tussen redigeren en herschrijven uitgelegd
  • How-to: zo plaats je altijd creatieve content op je social media

Je ziet het: door eerst een titel op papier te zetten, heb je een basis voor de rest van je blog. Natuurlijk hoeft je eerste versie nog geen definitieve titel te bevatten. Wel is het handig om alvast een idee te hebben van de kant die je op wilt.

Stap 5: werk de structuur uit

Zodra je weet welke kant je opgaat met je blog, kun je de structuur uitwerken. Intro – middenstuk – slot is de basis, maar ik doel op het uitwerken van het middenstuk. Als je tips wilt geven, zet dan onder elkaar welke tips dat zijn en schrijf er voor jezelf wat steekwoorden bij.

Het neerzetten van de structuur kun je zo simpel of uitgebreid aanpakken als je zelf fijn vindt. Schrijf je makkelijk, dan is het vaak niet nodig om in detail te treden. Ga je voor het eerst bloggen of is schrijven niet je ding, dan kan een goede structuur helpen om het schrijfproces makkelijker te maken.

Stap 6: schrijven maar!

Tijd om te schrijven! Eindelijk… Als je de structuur van je blog voor ogen hebt, kun je deze gaan uitwerken tot een lopende tekst. Begin met de punten die je het makkelijkst kunt uitwerken. Zo heb je al tekst op papier voordat het tot het gevreesde writersblock kan komen. Er bestaat geen regel die zegt dat je moet beginnen met de eerste zin en moet eindigen met de laatste. Ik schrijf bijvoorbeeld de intro vaak pas achteraf, omdat ik dan precies weet waar mijn blog over gaat.

Houd tijdens het schrijven in gedachten dat je bezig bent met een eerste versie. Die hoeft nog niet perfect te zijn. Het is belangrijker om alles op te schrijven wat je wilt vertellen, dan om alles in één keer goed te zeggen.

Stap 7: breng structuur aan

Heb je alle informatie die je wilt overbrengen uitgewerkt, dan is het tijd om structuur aan te brengen. Deel je tekst op in alinea’s, maak gebruik van witregels en plaats tussenkopjes. Zo vergroot je de leesbaarheid van je tekst. Denk daarnaast aan het toevoegen van opsommingen, uitgelichte quotes of schuingedrukte woorden. Alles wat je lezer kan helpen om je tekst te scannen, maakt deze beter geschikt voor het wereldwijde web.

Stap 8: schrap wat overbodig is

Na schrijven komt schrappen. Laat je eerste versie gerust een dag (of twee) liggen voordat je hem opnieuw leest. Bekijk vervolgens welke woorden en zinnen je kunt schrappen, zonder dat er iets aan de betekenis verandert. Een lijst van woorden om te schrappen vind je hier. Let vooral op een overdaad aan uitroeptekens, beletseltekens (deze: …), verkleinwoorden en stopwoorden zoals ‘dus’ of ‘ook’.

Stap 9: wees lief voor Google

Hoewel je blogs in de eerste plaats voor je lezers schrijft, mag je onze grote vriend Google zeker niet vergeten. Als je tekst een duidelijke boodschap bevat, hoef je vaak weinig extra’s te doen om je blog vindbaar te maken. Zorg ervoor dat je kernzin – in dit blog: stappenplan blog schrijven – zo’n 3 tot 5 keer in je tekst staat, en je zit gebakken. Bonuspunten voor headers (tussenkoppen in h2 of h3), interne links naar andere blogs en een foto met je kernzin als alt tag.

Stap 10: roep op tot actie

Zodra je tekst staat als een huis, de spellingscontrole je een 10 geeft en je boodschap glashelder naar voren komt, is het tijd om te bedenken wat je wilt bereiken met je blog. Oké, dat heb je natuurlijk al veel eerder gedaan. Giet dat doel om tot een call-to-action: een oproep aan je lezers om in actie te komen. Dat kan een verzoek zijn om contact op te nemen of je te volgen op social media, maar ook om een whitepaper te downloaden waarin je dieper op dit onderwerp ingaat. Zo haal je maximaal resultaat uit je blog.

Stappenplan blog schrijven: meer dan alleen schrijven

Zoals je merkt omvat het schrijven van een blog meer dan alleen wat woorden achter elkaar plakken. Hoeveel tijd besteed je ongeveer aan elk onderdeel? Een vuistregel is dat het voorbereiden (stap 1 t/m 5) ongeveer 40% van je tijd in beslag neemt, het schrijven zelf (stap 6) 20% en de afronding (stap 7 t/m 10) weer 40%.

Of dat in de praktijk zo werkt? Ik schrijf zelf redelijk makkelijk. Daardoor heb ik minder voorbereidingstijd nodig en doe ik een deel van de afronding al tijdens het schrijven. Voor mijn eigen blogs is die verdeling daarom eerder 20 – 60 – 20. Schrijf ik voor een klant, dan moet ik meer voorbereiden. Denk aan inlezen, vragen bedenken, een interview houden en informatie verwerken. Een verdeling van 40 – 40 – 20 is dan realistischer.

 

via GIPHY

Heb je een specifieke vraag over bloggen voor je bedrijf? Neem dan gerust contact met me op!

Ook interessant

Meer schrijftips ontvangen? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!