Tekstschrijver google mijn bedrijf zzp freelancers social media inspiratie

Inspiratie nodig voor je blogs? Probeer deze 5 tips


Heb je eindelijk tijd om een blog te schrijven, is je inspiratie opeens ver te zoeken. Van naar een wit scherm staren wordt niemand vrolijk. Het is beter om je tijd te besteden aan het vinden van goede ideeën. Maar ja, waar vind je die als je inspiratieloos bent? Nou, bijvoorbeeld op één van deze manieren. Dit zijn 5 tips om inspiratie te krijgen op de momenten dat je het het hardst nodig hebt.

Tip 1: Ga iets anders doen

‘Hè, maar ik moest toch juist niet gaan zitten wachten?’ Nee, niet wachten. Maar dat betekent niet dat je je werk niet even kan laten liggen. Op de momenten dat je niet bezig bent met je blog, krijg je de beste ideeën. Je herkent waarschijnlijk wel de eureka-momenten die je hebt onder de douche of als je net in bed ligt. Dit zijn de momenten waarop je je gedachten de vrije loop laat. Omdat je onbewust nog bezig bent met je blog, kan het zomaar zijn dat er een briljant idee in je hoofd opkomt. Tip: schrijf het meteen op. Met alle gedachten die verder in je hoofd komen, is het risico groot dat je het anders vergeten bent voor je het hebt uitgevoerd.

Is het nog geen bedtijd of heb je nu geen douche tot je beschikking? Maak een wandeling – en kies het liefst voor een rondje dat je niet dagelijks loopt. Oh ja: je gaat natuurlijk zonder podcast of muziek op pad, want anders zijn je hersenen alsnog gefocust op iets anders. Neem wel je telefoon mee, want dan kun je direct een notitie op spraakbericht maken om je ideeën vast te leggen.

Tip 2: Kijk bij de concurrent

Beter goed gejat dan slecht verzonnen? Niet per se, maar een kijkje bij de concurrent kan zeker handig zijn. Het is niet de bedoeling dat je de volledige inhoud van de blogs overneemt en een paar woorden aanpast. Wel kun je eens doorlezen wat zij aan content en blogs posten, en kijken hoe je het zelf beter kunt doen. Zoek op verschillende websites en kijk ook eens verder dan je eigen branche. Misschien is iemand niet je directe concurrent, maar heeft die wel een leuk format waar je voor je eigen bedrijf een originele draai aan kunt geven.

Tip 3: Google News en Google Alert

Met deze tip sla je twee vliegen in één klap: je bent op de hoogte van het laatste nieuws in je branche en krijgt inspiratie voor nieuwe content. De beste manier om gebruik te maken van Google News, is door een zoekterm in te typen in Google die relevant is voor je branche. Vervolgens ga je bovenin naar het kopje ‘Nieuws’ en zie je welke nieuwsberichten er online zijn gekomen die deze zoekterm bevatten. Waarschijnlijk moet je een paar keer zoeken voor je de term hebt gevonden die het meeste informatie oplevert.

Is dat gelukt? Scroll dan onderin naar Google tot je de melding ‘Blijf op de hoogte van resultaten voor [jouw zoekterm]. Klik hier op ‘Melding instellen’ en geef aan hoe vaak je een update wil krijgen van het laatste nieuws. Zodra je dit hebt gedaan, ontvang je elke dag of een keer per week een mail van Google met de laatste nieuwsberichten. Zo komt de inspiratie automatisch je mailbox binnen.

Tip 4: Inhaakkalender

Er valt elke dag wel iets te vieren. Natuurlijk zijn er de bekende feestdagen die al in je agenda staan, maar de kans is groot dat er ook voor jouw branche specifieke vieringen zijn waar je op kunt inhaken met de content. Welke dat zijn? Daar kom je achter met een goede inhaakkalender. Sommige bedrijven bieden die kant-en-klaar aan, zodat je direct een overzicht hebt van alle mogelijke inhakers voor je bedrijf. Maar je kunt uiteraard ook zelf inspiratie opdoen.

Eén van mijn favoriete bronnen hiervoor is fijnedagvan.nl. Hier vind je een overzicht van de vieringen die er op die dag zijn. Van de internationale dag van de ijsbeer tot nationale boomplantdag: er zijn dagen te over. Ga er op het moment dat je geen inspiratie hebt eens goed voor zitten en verzin manieren om de ‘dag van’ op een leuke manier te vieren met je bedrijf. Hoe originele de inhaker, hoe groter de kans dat je publiek hem goed ontvangt.

Tip 5: Answer The Public

Oké, deze is in het Engels maar dat maakt ‘m niet minder handig. Op de website answerthepublic.com typ je een zoekwoord in en krijg je vervolgens een overzicht van vragen die mensen stellen over dit zoekwoord. Sommige liggen voor de hand (Why is copywriting important? 😉), andere kun je rechtstreeks beantwoorden in een blog (What are copywriting skills?). Het grote voordeel van deze manier van zoeken, is dat je in je blog vragen aankaart waar mensen echt een antwoord op zoeken. Dat maakt de kans dat je goed scoort in Google een stuk groter.

Ook tools zoals Buzzsumo en Google Search Console helpen om inzicht te krijgen in de content die goed presteert én waar mensen online naar zoeken.

Van inspiratie komt inspiratie

Hopelijk lukt het je met deze lijst om weer inspiratie te vinden voor je eigen content. De kans is groot dat als je eenmaal een nieuw idee bedacht hebt, de volgende elkaar snel opvolgen. Althans, zo werkt het bij mij. Schrijf ze allemaal op een lijst. Zo heb je de volgende keer dat je met je handen in het coronakapsel zit meteen een overzicht van onderwerpen waar je over wilt praten.

Welke methoden gebruik jij om inspiratie op te doen? Laat het me weten! 

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!