hero-hub-hygiene contentstrategie blog

Het Hero-Hub-Hygiene-model voor mkb’ers en zzp’ers


Als het arme studenten wist te veranderen in rijke influencers, dan moét het wel werken. Waar ik het over heb? Het Hero-Hub-Hygiene-model. Dat is een model voor het maken van content dat alle ingrediënten bevat voor succes.

Jaren geleden introduceerde YouTube het hero-hub-hygiene-model als strategie voor contentmakers om hun kanaal te laten groeien. En groeien… Dat deden ze. Daarom is het model de afgelopen jaren steeds populairder geworden voor andere contentmakers. Het is namelijk niet alleen toepasbaar voor video, maar geldt voor alle vormen van content.

In dit blog lees je wat hero-hub-hygiene inhoudt én hoe je het zelf toepast. Ook als je een klein bedrijf hebt.

Wat zijn de 3H’s van hero-hub-hygiene?

We beginnen met de theorie. Hero, hub en hygiene staan voor 3 soorten content die je nodig hebt in een goede contentstrategie.

Hero: grootschalige, viral content die de aandacht van veel mensen trekt.

Hub: verbindende content die mensen naar je merk of website laat terugkomen

Hygiene: praktische content die bezoekers en klanten helpt om meer te leren over je product.

Als je een jaarplanning maakt volgens het 3H-model, zorg je ervoor dat alledrie deze contentvormen erin terugkomen. Hygiene het vaakst, gevolgd door hub en tot slot hero. Bijvoorbeeld:

  • Elke week een hygienebericht
  • Elke maand een hubvideo
  • Elk jaar een herocampagne

En dan over naar de specifieke categorieën: hero-hub-hygiene. We beginnen bij de basis, en stomen dan door naar de top.

Hygienecontent

Hygienecontent vormt de basis van je contentstrategie. Met dit type content geef je antwoord op de vragen die je (nieuwe) klanten hebben. Drie ideeën:

Veelgestelde vragen

Welke vragen krijgt je klantenservice? Welke klachten komen er voorbij op social media? Wat hoor je uit je omgeving? Bundel al deze vragen, schrijf de antwoorden op en plaats ze op een aparte pagina op je website.

Tip 💡: verwerk in de antwoorden call-to-actions. Bijvoorbeeld voor de aankoop van een hulptool of een mogelijkheid om het antwoord online te delen. Zo beantwoord je niet alleen een vraag, maar zorg je meteen voor meer omzet.

Stappenplan

Hoe gebruik je eigenlijk jouw product of dienst? Hoe zorg je ervoor dat je er het maximale uithaalt? Om je klanten op weg te helpen, schotel je hen een stappenplan voor. Hierin beschrijf je van A tot Z het proces van bestellen, aansluiten, gebruiken of recyclen.

Tip 🧐: sluit af met een ‘grappige’ laatste stap. Zo eindigen je lezers het verhaal met een glimlach, waardoor ze positiever denken over je merk.

Lijst

De lijst ligt in dezelfde strekking als het stappenplan, maar is niet chronologisch. Maak bijvoorbeeld een lijst met ‘onverwachte dingen die je kunt doen met ons product’ of ‘de X beste redenen om onze dienst vandaag nog te gebruiken’. Zo’n lijst hoeft niet altijd letterlijk over je product te gaan, het mag ook met randzaken te maken hebben.

Tip 📃: ga voor oneven aantallen of tientallen bij het samenstellen van je lijst. Over het algemeen geldt: hoe langer de lijst, hoe groter de waardering van Google.

Hubcontent

Als je basis staat, is het tijd om te bedenken hoe je mensen van je merk gaat laten houden. Dat doe je met hubcontent. Hubcontent is bedoeld om mensen te inspireren of een gevoel van verbondenheid op te roepen. Je laat het gezicht achter je merk zien. Drie ideeën:

Expertverhaal

Laat een medewerker aan het woord over een innovatie, de ontwikkeling van je product of nieuws uit de branche. Doe dit in de vorm van een interview en plaats er een foto bij, zodat mensen een beeld krijgen bij de mensen achter het bedrijf.

Tip ✍: werk het interview uit in spreektaal. Leg moeilijke termen uit en houd de zinnen kort en simpel. Zo kom je dicht bij de beleving van de klant.

Succesverhalen

Heb je met jouw product het leven van een klant veranderd (of in ieder geval makkelijker gemaakt)? Deel hoe dat gebeurde. Combineer video en tekst, zodat je alle typen gebruikers bereikt. In de video breng je de klant in beeld en geef je mensen een gevoel mee, in de tekst ga je dieper in op het proces.

Tip 🧠: maak gebruik van de STAR-methode: Situation, Target, Action, Result. Begin met de vraag wat eerst de situatie was, wat de klant hoopte te bereiken, wat hij heeft gedaan (jouw product gekocht) en wat dat opleverde.

Terugkerende rubrieken

Wist je dat mensen het ontzettend fijn vinden om te weten waar ze aan toe zijn? Maak daar gebruik van. Bedenk een rubriek waar je elke week (of maand) iets over kunt schrijven. Bijvoorbeeld de vreemdste trend, de aardigste klant, de grappigste review, de beste reactie, het meest gelezen artikel, een wetenswaardigheid, een geschiedenisfeit of ga zo maar door. Alles kan, zolang je er maar regelmaat in aanbrengt.

Tip 💁‍♀️: geef ook een herkenbaar beeld mee, zodat mensen meteen weten ‘hoe laat het is’ als ze je post of blog voorbij zien komen.

Hero

En dan… De grootste entree waar je op hebt gewacht: herocontent. Deze content maak je waarschijnlijk maar één of twee keer per jaar. Dat betekent niet dat het ook maar een klein deel van je budget inneemt. Sterker nog: grote kans dat dit net zo veel (of meer) kost als een heel jaar aan hygienecontent. Drie ideeën:

Evenement

Organiseer een festival, proeverij, teststraat (voor je product, niet met nare wattenstaven), prijsuitreiking of congres voor een groot publiek. Iedereen die interesse heeft mag langskomen. Nodig ook een paar bekende personen uit om meer aandacht te krijgen voor je evenement.

Tip 🛍: geef bezoekers een goodiebag mee na afloop van je evenement. Hierin stop je je nieuwste product (of een kortingsbon), samen met onderdelen uit je eerdere hygiene- of hubcontent. Bundel bijvoorbeeld je beste blogs in een magazine. Zo leren mensen die je merk nog niet kennen automatisch meer over je.

Viral video

Weet je nog toen Felix Baumgartner met een heliumballon naar de dampkring ging, om vervolgens naar beneden te springen en tijdens zijn vrije val de geluidsbarrière te doorbreken? Initiatief van RedBull. Of, recenter: toen oprichter van Amazon Jeff Bezos besloot om een tripje naar de ruimte te maken? Het maakt niet uit of je deze merken kent, met dit soort acties trekken ze gegarandeerd de aandacht.

Tip 💯: zo groots hoef je het natuurlijk niet aan te pakken om in je regio de aandacht te trekken. Pluis het nieuws eens goed na en kijk hoe je zelf kunt inhaken. Nodig bijvoorbeeld een kind met interesse in je product uit om de fabriek te bezoeken of geef je product gratis weg aan studenten. Ook leuk: probeer een record te verbreken. Vraag natuurlijk wel de pers om langs te komen.

Guerillamarketing

Opeens staat er een groep van 300 mensen samen te dansen. Een Flashmob. Of: van het ene op het andere moment hangen overal dezelfde posters met een bijzondere boodschap. Afzender? Onbekend. Ook leuk: midden op het plein van de stad staat een rode knop. Wat er gebeurt als je daarop drukt? Dat is natuurlijk de vraag. Dit zijn voorbeelden van guerillamarketing. Het lijkt alsof er van het ene op het andere moment iets vreemds is gebeurd. En niemand weet hoe het komt. (Behalve jij natuurlijk)

Tip 💃: het voordeel van guerillamarketing is dat je het zo groot of klein aan kunt pakken als je zelf wilt. Het enige waar je aan moet denken, is dat mensen je merknaam erbij gaan onthouden. Zorg daarom vooral ook voor een goede ‘after’-campagne, met persberichten en video’s bijvoorbeeld.

Hero-hub-hygiene is voor iedereen

Het mooie van het 3H-model is dat het makkelijk in te richten is. Je hoeft geen multinational te zijn om op alle niveaus content te maken. Dat maakt het ontzettend toegankelijk.

Ben je er als bedrijf nog niet aan toe om hero-content de wereld in te slingeren? Begin dan gewoon met hub en hygiene. Dit is – echt waar – voor elke onderneming haalbaar. Zelfs als je zzp’er bent. Met een kennisblog en een LinkedIn-post over een leuke opdracht, ben je al een heel eind op weg.

Heb je vragen over je contentstrategie of wil je weten hoe je hero-hub-hygiene zelf kunt toepassen? Plan dan een sparringsessie in!

Voordat je verdergaat…

Zelf aan de slag met je online zichtbaarheid? Download dan het gratis e-book!

E book voor zzp ers

Ook interessant

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!