Bloggen volhouden kosten levert op donna van de ven

30 juli 2019

Eén van de lastigste dingen aan zakelijk bloggen voor je eigen bedrijf, is het volhouden. Ja, ook ik maak me hier schuldig aan. De klanten gaan immers voor. Hoe zorg je ervoor dat jij niet af en toe een blog plaatst, maar consequent met goede content komt? Ik noem een paar manieren en leg uit wat bloggen kost én oplevert.

Maandabonnement

De makkelijkste manier om consequent goede content op je website te plaatsen, is door elke maand een vast aantal blogs te laten schrijven. Een vaste tekstschrijver kent je bedrijf en heeft na verloop van tijd aan een half woord genoeg.

Extra voordelen: je communiceert regelmatig en in dezelfde schrijfstijl naar buiten toe. Naast consistentie levert een maandabonnement voor blogs nog iets op: een stok achter de deur. Je betaalt immers voor je blogs, dan wil je natuurlijk wel dat ze er komen.

Hoe werkt een maandabonnement?

  • Elke maand krijg je een vast aantal blogs
  • Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag
  • Je tekstschrijver herinnert je er regelmatig aan om input aan te leveren

Losse blogs

Natuurlijk hoef je jezelf niet meteen vast te leggen op een abonnement. Misschien wil je eerst kijken wat het je oplevert om te bloggen en hoe het je zelf bevalt. Dan kun je ervoor kiezen om een tekstschrijver in te schakelen voor losse blogs.

Bij losse blogs spreek je meestal van tevoren een vaste prijs af voor het blog. Een blog waarvoor je zelf alle input aanlevert en dat maximaal 400 woorden is, valt een stuk goedkoper uit dan een inhoudelijk sterk artikel waarvoor een interview gehouden wordt. Op de prijzen waar je aan moet denken, kom ik later terug.

Kleine disclaimer: bloggen levert vaak niet direct een boost in sales op. Het is een strategie voor de lange termijn. Maar wel een die zich op de lange termijn terugverdient. Bijvoorbeeld omdat je meer naamsbekendheid hebt, mensen je online vinden vanwege je kennis en ze je beschouwen als een betrouwbaar bedrijf. Zie dat maar eens te bereiken met een advertentie in Google Adwords.

Strippenkaart

Misschien denk je dat je nog niet voldoende inspiratie en input hebt om elke maand nieuwe content te produceren. Toch wil je dat er wel regelmatig iets op je website verschijnt. Dan is er een gulden middenweg in de vorm van een strippenkaart. Je koopt een aantal strippen (a.k.a. blogs) en zet ze in wanneer jij een blog wilt plaatsen.

Meestal zijn strippenkaarten – net als vroegâh met de bus – in verschillende hoeveelheden te verkrijgen. Bijvoorbeeld 5, 10 of 20 strippen die een jaar geldig zijn. Hoe meer je er afneemt, hoe lager de prijs per blog wordt.

Als je meer blogs laat schrijven, ben je dus relatief goedkoper uit als je een strippenkaart voor veel blogs aanschaft. Maak je niet alle strippen op binnen de geldigheidsduur, dan komen ze te vervallen. Om te beginnen doe je er wellicht goed aan om een kleiner aantal af te nemen. Uitbreiden kan daarna.

Wat kost bloggen?

Dit verschilt enorm tussen tekstschrijvers. Wil je alleen een SEO-blog zonder unieke tone-of-voice en schrijfstijl, dan vind je vast een copywriter die dit aanbiedt voor een appel en een ei (denk: € 100,-). Ik doe hier zelf niet aan mee. Ik vind namelijk dat bloggen je alleen verder brengt als je het goed aanpakt.

Bij mij begin je voor een losse blog van zo’n 400 woorden te tellen vanaf € 225,-. Dit is de prijs als je zelf de input aanlevert die ik nodig heb. Binnen een maandabonnement met 4 blogs per maand, betaal je per ‘basic’ blog nog zo’n € 195,-.

Daarbij is de prijs afhankelijk van je wensen. Wil je dat ik zelf input zoek, een interview houd met een klant of een compleet expertverhaal schrijf? Dan neemt dat meer tijd in beslag. En gaat de prijs per blog dus omhoog.

Wat levert bloggen op?

Natuurlijk wil je weten wat blogs je kosten, maar dat is niet het enige. Net zoals je een boekhouder je een hoop tijd en kopzorgen bespaart (en hopelijk ook wat geld 😉), levert bloggen je ook wat op.

Nieuwe content

Met bloggen deel je regelmatig nieuwe content op je website. Een feit wat niet alleen je bezoekers waarderen, maar Google ook. Je krijgt er dus een betere positie in de zoekresultaten door. Wat vervolgens weer leidt tot meer bezoekers op je website.

Social media

Daarnaast heb je elke week, twee weken of maand wat te delen op je social media. Vinden je volgers leuk. Ook ga je makkelijker het gesprek aan met je (potentiële) klanten. Je plaatst immers veel sneller een reactie op LinkedIn dan dat je een contactformulier invult. Allemaal mogelijkheden om in gesprek te komen met je doelgroep.

Een status als expert

Natuurlijk weet je zelf prima dat je een expert bent in de dienst die je verleent. Maar weten potentiële klanten dit ook? Of moeten ze jou maar op je blauwe of bruine ogen geloven? Door te bloggen laat je zien welke kennis je in huis hebt. Dat wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat nieuwe klanten makkelijker naar jou toe stappen, in plaats van jij naar hen.

Afhankelijk van je product of dienst, haal je de kosten van een blog er dus makkelijk uit. Bij een grote dienst verdien je soms één jaar bloggen terug met het binnenhalen van één extra klant.

Blog jij al? En wat zijn je ervaringen? Laat het me weten: info@donnavandeven.nl.

Meer over zakelijk bloggen vind je hier >>