Tekstschrijver donna zakelijk bloggen content

7 ideeën om je content optimaal te gebruiken


Heb je 1000 ideeën voor goede content, maar geen tijd om ze uit te voeren? Of wil je wel graag actief zijn online, maar moet je werken met een beperkt budget? Lees dan snel verder, want met een paar simpele trucs haal jij het maximale uit de content die je produceert.

Content aan de basis

Vooropgesteld: om je content optimaal te gebruiken, heb je wel content nodig. Met een paar onscherpe foto’s en een blog vol spelfouten doet contentmarketing je imago meer kwaad dan goed. Wil je zoveel mogelijk uit je contentstrategie halen zonder dat je hier dagen mee bezig bent, dan zijn blogs een goede basis. Van daaruit werk je verder naar social media, nieuwsbrieven of magazines.

#1 Tips uit je blog delen op social media

Blogs met tips doen het altijd goed! Geef jij 5 tips om betere foto’s te maken? Of heb je 10 ideeën voor leuke dagjes uit met vrienden onder elkaar gezet? Deel ze dan één voor één op je socialmediakanalen. Zo heb je voor een aantal weken posts in het vooruitzicht. Heb je juist de afgelopen tijd regelmatig tips gedeeld op social media? Verzamel ze dan in een blog en plaats die op je website.

#2 Meerdere artikelen schrijven met één interview

Yes, het jaarlijkse bedrijfsmagazine komt eraan! Ben jij druk bezig met content verzamelen? Denk dan bij elk artikel meteen na voor een extra insteek voor je online communicatie. Zo haal je uit één interview met een expert bijvoorbeeld:

  • Een artikel voor je magazine
  • Een blog met vragen en antwoorden
  • Tips om te delen op je social media

Vraag uiteraard vooraf toestemming voor het gebruik van de content op meerdere platformen, zodat je geïnterviewde hiervan op de hoogte is.

Natuurlijk kun je dit ook omdraaien: heb je al een blogpost geschreven over een interessant onderwerp, dan kun je dit met een paar aanpassingen opnemen in je magazine.

#3 Verzamel blogs en posts in een nieuwsbrief

Zit je zo met de handen in het haar over je maandelijkse nieuwsbrief, dat je hem zelden daadwerkelijk verstuurt? Maak het jezelf makkelijker door een simpel format te kiezen. Plaats bijvoorbeeld een link naar je recente blog(s), zoek uit welke post op social media het best heeft gescoord en deel deze nogmaals in je nieuwsbrief of maak een lijstje met wist-je-datjes.

Ook leuk: houd een poll waarbij je lezers hun mening laat geven over een onderwerp dat past bij jouw bedrijf. Hier lees je hoe je dat in Mailchimp doet. Door te werken met een vast format voor je nieuwsbrief en bestaande content te recyclen, zet je je nieuwsbrief in een uur in elkaar.

#4 Projectupdates in je nieuwsbrief en portfolio

Een ander idee voor je nieuwsbrief is om een paar recente projecten te delen. Laat je lezers zien waar je mee bezig bent door een korte samenvatting van de opdracht te schrijven of foto’s van het proces te delen. Zodra een project is afgerond, verzamel je alle foto’s en updates in een nieuwsartikel en plaats je het op je website. Zo vul je meteen je portfolio aan.

#5 Doe een Q&A en verzamel de antwoorden in een blog

Heb je een actieve volgers op Instagram? Houd dan in de Instagram Stories een Q&A. Laat mensen via de ‘Stel een vraag’-functie hun vragen indienen en geef de volgende dag je antwoorden in de Stories. En als je hier toch mee bezig bent, werk je ze meteen uit voor een blog dat je kunt plaatsen op de website. Ook handig als naslagwerk voor je klanten.

#6 Vraag om Google-reviews en plaats ze door op je website

Heb jij al een Google bedrijfspagina? Dan is het slim om hier reviews van klanten te verzamelen. In dit eerdere blog lees je hoe je dat doet. Heb je een aantal beoordelingen binnen, dan kun je deze doorplaatsen op je website. Goede reviews zijn een sterk middel om mensen te overtuigen van jouw kennis en kunde. Houd ook eens bij wat mensen precies waarderen aan je bedrijf. Dit geeft je wellicht inspiratie voor een nieuw blog.

#7 Maak van je blog een video

Ben je een natuurtalent voor de camera of heb je een medewerker die zich comfortabel voelt voor de lens? Zet dan tips uit je blogs om in een video. Publiceer je je video’s op YouTube, dan draagt dit meteen bij aan je vindbaarheid. Videobewerking klinkt ingewikkeld, maar je kunt het zo simpel maken als je zelf wilt. Met een goede camera op je telefoon en een bewerkingsapp zoals Adobe Premiere Rush, kom je al een heel eind.

Hoe haal jij het maximale uit je content?

Als bedrijven bij mij aankloppen voor hun contentmarketing, vind ik het het belangrijkst dat ze aan de slag gaan. Geen maandenlange brainstormsessies met grootse plannen, maar een praktische aanpak waarmee je snel de eerste resultaten ziet. Je eerste blog hoeft geen 10 te scoren, want al doende leert men. Juist uit de reacties die je krijgt op je eerste artikelen, kun je lessen halen bij het maken van je volgende content.

Door je content slim te gebruiken op verschillende kanalen, benut je het bestede budget maximaal. Zodra de eerste inspanningen hun vruchten afwerpen (lees: nieuwe klanten!), kun je investeren in extra content. Zo blijf je je online aanwezigheid verbeteren.

Heb je vragen over het opzetten van een contentstrategie of wil je hulp inschakelen bij het schrijven van je content? Neem dan gerust contact met me op.

Ook interessant:

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!