Valkuilen contentmarketing tekstschrijver bloggen

5 valkuilen als je begint met contentmarketing


Wil je beginnen met contentmarketing, maar komt het maar lastig van de grond? Dan is de kans groot dat je met één van deze valkuilen te maken hebt. Omdat alle begin nu eenmaal moeilijk is, lees je in dit blog veelvoorkomende valkuilen en tips om ze te voorkomen.

Valkuil 1: je maakt geen planning

Voordat je begint met het publiceren van berichten, is het goed om een planning te maken. Dit geeft je namelijk houvast bij het maken van je content. Dit hoeft echt geen planning van dag tot dag te zijn waar precies in staat welke post je gaat maken en met welk doel. Wel is het handig om een overzicht te maken waarin je bijvoorbeeld feestdagen markeert, jaarlijkse evenementen van je bedrijf, vakanties en speciale dagen. Voor die laatste is de website Fijne Dag Van ideaal. Hier vind je alle ‘dagen van’ die we in Nederland vieren. Zet alle relevante dagen in je planning, zodat je hier ruim op tijd op in kunt spelen.

Valkuil 2: je planning is te ambitieus

Natuurlijk is het doel van contentmarketing niet om maar zoveel mogelijk te delen. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit. Stel daarom voor jezelf haalbare doelen. Heb je tijd voor één blog per week en elke dag een post op 3 socialmediakanalen? Perfect! Is het realistischer om één blog per maand te publiceren en je alleen te focussen op LinkedIn, dan is dat ook goed. Het is beter om een plan te maken waar je je aan kunt houden, dan een onrealistisch doel te stellen dat je al na de eerste week vaarwel zwaait. Zorg dat je in een ritme komt en maak er een gewoonte van om – liefst op een vast moment – aan je marketing te werken.

Valkuil 3: je doet maar wat

Is de vraag die jij jezelf het vaakst stelt: ‘Wat moet ik nu in hemelsnaam weer posten?’ Dan is het tijd om structuur aan te brengen. Dat doe je als volgt:

  • Leg per maand of per kwartaal een thema vast waarbinnen je content produceert
  • Werk met vaste rubrieken die je elke week of elke maand terug laat komen
  • Maak een publicatieschema waarin je makkelijk ziet wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen

We denken vaak dat creativiteit komt als je volledige vrijheid hebt, maar vaak komen er juist betere ideeën als je binnen een kader kunt denken. Is het thema van jouw volgende kwartaal ‘duurzaamheid’, dan kun je op zoek gaan naar alle dingen die jouw bedrijf doet op dat gebied. Kom je elke maandag met een #MondayMotivation, dan heb je de hele week de tijd om inspiratie op te doen. Dat werkt veel prettiger dan steeds op het laatste moment een nieuw onderwerp te ‘moeten’ bedenken.

Valkuil 4: alles moet perfect

Eén van de grote valkuilen bij het beginnen met contentmarketing, is om meteen te willen beginnen met een grootse prestatie. Een blog / post / video waar ieders mond van openvalt. Het gevolg is dat je na een half jaar brainstormen, voorbereiden, produceren en toch weer brainstormen nog steeds geen letter op papier hebt. Waarschijnlijk heb je achter de schermen hard gewerkt, maar je klant heeft hier nog niets van gezien.

Om dit te voorkomen is het beste advies: begin gewoon. Je eerste blog hoeft geen literatuurprijs te winnen. Je social media hoeft niet meteen influencer-waardige volgersaantallen te hebben. En je video’s hoeven niet in aanmerking te komen voor een Oscar. Al doende leert men, en dat geldt ook voor het plaatsen van content.

Valkuil 5: meteen resultaat verwachten

Yes, je eerste blog staat online! Tijd om de kassa eens goed te laten rinkelen. Je wacht af… Maar er gebeurt niets. Ja, je moeder, buurman en twee collega’s hebben een reactie geplaatst, maar de telefoon staat nog niet roodgloeiend. Waar ging het mis?

Maak je geen zorgen, dit is normaal. Contentmarketing is een strategie van de lange adem. Het doel is om klanten voor je te winnen door ze te helpen met de berichten die je publiceert en een band met ze op te bouwen via je kanalen. Als je verwacht dat je omzet meteen met 10% groeit, kom je helaas bedrogen uit. Houd dit in gedachten als je doelen formuleert. Focus bijvoorbeeld op de groei van bezoekersaantallen of de klanttevredenheidsbeoordeling. Uiteindelijk volgt de omzet dan vanzelf.

Ben jij bezig met contentmarketing

Nu je weet wat de valkuilen zijn, is het makkelijker om hier rekening mee te houden in je marketingplannen. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het nooit meer misgaat. Dat is niet erg. Belangrijker is dat je daarna de draad gewoon weer oppakt. Als je eenmaal bezig bent, is het daarnaast goed om je ‘oude’ content eens te controleren. Check welke blogs goed scoren in Google en kijk wat je hier nog verder aan kunt verbeteren. En analyseer welke soorten blogs of onderwerpen wel en niet goed presteren. Aan de hand van de resultaten, kun je je planning voor aanpassen. Zo haal je steeds meer voordeel uit je contentmarketing.

Heb je vragen over het opzetten van een contentstrategie of wil je hulp inschakelen bij het schrijven van je content? Neem dan gerust contact met me op.

Ook interessant:

Meer handige marketingtips ontvangen? Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!