Tekstschrijver donna ven google mijn bedrijf zzp freelancers (aangepast)

01 mei 2019

Google Mijn Bedrijf is het vlak wat je rechts in Google krijgt als je een bedrijf opzoekt. Op mobiel staat dit zelfs vaak boven alle andere zoekresultaten. Dit informatievlak vertelt je in één oogopslag contactgegevens, reviews en foto’s van het bedrijf wat je opzoekt. Superhandig, want je hoeft niet meer door te klikken naar de website maar belt, mailt of navigeert meteen vanuit Google.

Google Mijn Bedrijf voor zzp’ers

Maar als zzp’er is niet elke functie even handig. Zo werk ik zelf vanuit huis. En ook al is mijn adres geen staatsgeheim, niet elke oud-klasgenoot die me opzoekt hoeft meteen te zien waar ik woon. Gelukkig heeft Google Mijn Bedrijf voor freelancers en zelfstandigen de optie om – in plaats van een compleet adres – een werkgebied op te geven.

Als je nog geen bedrijfspagina op Google hebt, volg je de stappen bij optie 1. Heb je al een pagina en wil je je adres daarop verbergen? Scroll dan naar beneden voor optie 2: een bestaande vermelding aanpassen.

Optie 1: nieuwe vermelding aanmaken

Sta je nog niet in Google Mijn Bedrijf? Volg dan onderstaande stappen:

#1 Maak je bedrijfspagina aan

Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in met je Google-account. Kies vervolgens voor ‘Locatie toevoegen’ en vul je bedrijfsnaam in.

#2 Voeg GEEN locatie toe

In de volgende stap krijg je de keuze om een bedrijfslocatie toe te voegen. Kies voor ‘nee’ om te voorkomen dat je adres op Google vermeld wordt.

#3 Kies je servicegebieden

Nu krijg je de keuze om je servicegebieden aan te geven. Kies voor een of meerdere landen, of selecteer de regio waarin je voornamelijk werkt.

Tip: wil je gevonden worden op ‘tekstschrijver Den Bosch’, dan is het slim om deze regio te markeren. Ik koos ervoor om mijn woonomgeving (Den Bosch, Rosmalen, Berlicum, Sint-Michielsgestel) aan te geven als servicegebied. Natuurlijk werk ik vooral online en daardoor in heel Nederland, maar dan is de concurrentie qua vindbaarheid veel groter.

#4 Vul de overige vragen in

In de volgende stappen kies je een categorie, vul je je telefoonnummer en website in en verifieer je je bedrijf. De sms-verificatie is veruit het snelst: binnen een paar minuten staat je bedrijfsvermelding online.

#5 Maak je bedrijfspagina compleet

Als je alle stappen hebt doorlopen, krijg je van Google suggesties om je bedrijfspagina compleet te maken. Voeg je logo, een foto van jezelf en bedrijfsfoto’s toe voor een compleet beeld. Vul ook meteen je openingstijden in, zodat mensen weten wanneer ze je kunnen bereiken.

Optie 2: bestaande vermelding aanpassen

Heb je je adresgegevens al ooit in Google Mijn Bedrijf gezet? Verwijder ze dan met de volgende stappen:

#1 Ga naar je vermelding in Google Mijn Bedrijf

Log in op je Google-account, ga naar Mijn Bedrijf en kies je vermelding. Je ziet op het dashboard meteen welk adres je hebt geregistreerd bij je bedrijf.

#2 Vernieuw je informatie

Ga in het tabblad links naar ‘Informatie’, klik op het potlood naast je adres en verwijder je gegevens. Je krijgt een melding dat Google je bedrijfslocatie verbergt als je je adres verwijdert. Klik als je alles hebt weggehaald op ‘Toepassen’.

#3 Geef je servicegebied aan

Onder het vak voor adres zie je de optie ‘servicegebieden’. Hier voeg je toe in welke regio’s of landen je actief bent. Wil je vooral lokaal gevonden worden, kies dan een aantal omliggende steden en dorpen. Werk je in de Benelux? Dan kies je voor deze landen. Google geeft je bedrijfsvermelding weer in de regio’s die voor jou van toepassing zijn.

#4 Wacht tot Google je input verwerkt

Het kan tot 3 dagen duren voor je nieuwe gegevens zichtbaar zijn in Google. Check of je wijzigingen zijn doorgekomen door jezelf te Googlen en rechts je vermelding te bekijken. Zie je geen adres meer en wel een kaart met een gemarkeerde regio? Dan is het gelukt!

#5 Vul je bedrijfsinformatie verder aan

Hoe completer je profiel, hoe meer acties mensen uitvoeren. Voeg daarom je logo toe, zet bedrijfsfoto’s op je pagina en plaats een link naar je website. Op het dashboard zie je de suggesties van Google zelf.

Heb je vragen over het verbeteren van je bedrijfsvermelding of wil je online beter zichtbaar worden? Neem contact met me op.