Tekstschrijver donna makkelijk schrijven b1-niveau

15 april 2019

Schrijven is niet zomaar wat woorden achter elkaar plakken. Als je zelf tekstschrijver bent, zit je nu waarschijnlijk ja-knikkend achter je beeldscherm. Toch zie je ontzettend vaak teksten die totaal onbegrijpelijk geschreven zijn. Het resultaat? De boodschap komt niet over en de lezer haakt af.

Dat moet anders. In dit blog lees je daarom 9 tips om begrijpelijke teksten te schrijven. Maar eerst: een introductie in taalniveau B1. Dat is namelijk een supergoed handvat als je makkelijker wilt leren schrijven.

Wat is taalniveau B1?

Het Nederlands kent 6 taalniveaus. A1 is het laagste niveau, C2 het hoogste. Iemand die taalniveau A1 heeft, begrijpt dagelijkse woorden en korte zinnen. Mensen met taalniveau C2 kom je vooral tegen op universiteiten en in hoge functies.

Dan over B1. Mensen met dit taalniveau begrijpen teksten met een heldere structuur en veelgebruikte woorden. Dit is de grootste groep in Nederland, zo’n 40 procent. Daarnaast heeft nog eens 40% een hoger taalniveau. Maar ook voor hen is een goed geschreven B1-tekst prettig om te lezen.

In totaal begrijpt zo’n 80 procent van de Nederlanders een tekst die geschreven is op B1-niveau. Schrijf je op C1-niveau, dan is dit nog slechts 15 procent. Wil je dat je boodschap overkomt, dan schrijf je die natuurlijk voor zo’n groot mogelijke groep. B1 dus.

En dan nu de grote vraag: hoe schrijf je zo’n B1-tekst?

#1 Maak actieve zinnen

Actief schrijven betekent dat je overbodige hulpwerkwoorden vermijdt. Dat zijn woorden zoals kunnen, zullen, worden, hebben, zijn of proberen. Dit soort woorden voegen namelijk niks toe aan de betekenis van een zin.

Vergelijk:

  • Als klant kunt u goed geadviseerd worden door onze specialisten
  • Onze specialisten adviseren je graag.

De tweede zin is actief en leest daarom veel fijner. De betekenis is exact hetzelfde én je komt toegankelijker over.

#2 Zet vaker punten

Veel mensen hebben het idee dat ze zoveel mogelijk informatie in één zin moeten proppen. Toch leest het veel prettiger als je af en toe een pauze neemt. Dat doe je bijvoorbeeld door bijzinnen te vermijden.

Hoe verbeter je de volgende zin?

  • Aangezien ik gisteren niet meer toegekomen ben aan het terugkijken van Wie is de Mol, doe ik dat vandaag.

Je ziet dat de kern van de boodschap pas aan het einde van de zin staat. Je kijkt Wie is de Mol vandaag terug. Alles wat daarvoor staat, is minder van belang. Dat verschuif je daarom naar het einde.

Wat vind je van de volgende zin(nen)?

  • Ik kijk Wie is de Mol vandaag terug. Daar kwam ik gisteren niet meer aan toe.

Je weet nu meteen waar ik het over heb. En dankzij de extra punt is je tekst meteen wat begrijpelijker.

#3 Schrijf concreet

Het gebruik van abstracte woorden is een grote valkuil. Als je ze leest zeggen ze namelijk wel iets, maar ze brengen weinig over. Daarom is het slimmer om concrete woorden te gebruiken. Maar wat is het verschil tussen abstract en concreet?

Iets is abstract, als je het niet waar kunt nemen met je zintuigen. Iets concreets kun je wel proeven, voelen, ruiken, horen of zien. Een voorbeeld:

  • Abstract: het klimaat
  • Concreet: een bloedhete zomer

Als je precies weet waar je het over hebt, zet dat dan zo concreet mogelijk op papier. Ik geef toe: het is niet altijd mogelijk om alleen concrete woorden te gebruiken. Simpelweg omdat sommige dingen abstract zíjn. Is dat bij jou ook zo, neem dan de volgende tip ter harte.

#4 Geef voorbeelden

Voorbeelden maken elke tekst beter. Met een voorbeeld geef je je lezers namelijk een beeld in hun hoofd van wat je eerder hebt gezegd. Het gevolg? Je boodschap blijft beter hangen. En dat is uiteindelijk je doel met elke tekst.

In het voorbeeld (jawel!) zie je waarom voorbeelden zo belangrijk zijn:

Kinderen houden enorm van fabeldieren.

Of

Kinderen houden enorm van fabeldieren. Meisjes hebben het liefst een eenhoorn als huisdier. En welke jongen maak je niet blij met een dinosaurus op zijn kamer?

Welke zin onthoud jij beter? Ik gok de tweede.

#5 Geen vaktaal

Heb jij de ultieme customer journey ontwikkeld waarmee je de conversie van sales optimaliseert? Leuk voor je. Maar ook al zijn deze woorden voor jou dagelijkse kost, dat zijn ze niet voor iedereen. In je tekst is het enorm belangrijk om je dat te realiseren.

Hoe omschrijf je jouw dienst dan? De volgende zin is een optie:

Met onze aanpak zeggen nog meer klanten ‘ja’ op je voorstel.

#6 Vermijd spreekwoorden

Deze tip geef ik je met pijn in mijn hart. Nou ja, niet letterlijk. Of… hè?

Dit is precies de reden waarom je spreekwoorden moet vermijden als je B1-niveau schrijft. De betekenis ervan is namelijk in heel veel gevallen vaag. En vaag taalgebruik, dat past niet bij een goede webtekst. Hoe leuk ze ook zijn, we moeten streng zijn. Want bij concrete taal, daar zit geen woord Chinees bij.

#7 Richt je op de lezer

Een grote valkuil bij het schrijven, is om vanuit jezelf te praten. ‘Wij staan voor je klaar.’ Of ‘Wij geven je graag advies.’ Probeer dit eens om te buigen. Als jij voor je klant klaarstaat, wat merkt die daar dan van?

Een optie die in veel gevallen werkt, is ‘Reken gerust op ons advies.’ Of ‘Je krijgt van ons snel antwoord op al je vragen.’ Giet dit in de boodschap die je wilt vertellen en je klant heeft het gevoel dat je hem begrijpt.

#8 Plaats tussenkopjes in je tekst

Mensen die online een blog of website lezen, doen dit zelden van links naar rechts en van boven naar beneden. Veel vaker lezer ze in de F-vorm. Ga het maar bij jezelf na. Waarschijnlijk lees je de titel, een deel van de intro en scan je de tussenkopjes. Bij wat je interessant vindt, blijf je even hangen.

Zonder tussenkopjes is een tekst bijna onmogelijk te scannen. Het gevolg? Je klikt weg. Hier heb je totaal geen tijd voor. Als je zelf je best doet om een goede tekst te schrijven, wil je natuurlijk dat mensen die lezen. Om ze vast te houden zijn kopjes essentieel. Ook voor beter begrip.

#9 Check je teksten

Twijfel je over hoe moeilijk een bepaald woord is? De website ishetb1.nl is een handig middel om te checken of je woord B1 is. Je voert het woord in en krijgt meteen de uitslag te zien. Als het geen B1 is, krijg je meestal voorstellen voor makkelijke synoniemen. Oh ja, staat je woord er niet in, dan is de kans groot dat het geen B1 is.

Als je WordPress gebruikt, is het slim om de Yoast-plugin te installeren. Hier regel je je verschijning in Google en krijg je automatisch een check van je tekst. Groene bolletjes zijn reden voor feest, oranje voor verbetering en rood voor zorgen. Maar: Yoast is gelukkig zo slim om je meteen wat ideeën te geven om je tekst te verbeteren.

Laat weten wat je vindt

Schrijf jij op B1-niveau? En wat vind je daar de voor- en nadelen van? Ik ben benieuwd!

P.S. Heb je hulp nodig bij je webtekstenbel of mail me dan gerust.

Ook interessant:
Copywriting: wat jij wil vertellen vs. wat je bezoeker wil lezen